Sök

Årets yrkeslärare hyllar självständigt yrke

Sandra Pettersson framför ”kontoret”. Foto: Carl Selling/LRF

Yrket som lastbilschaufför kan fortfarande uppfattas som ett ensamt arbete. Men icke. Det är en förlegad bild av transportbranschen, anser Sandra Petersson som har utnämnts till Årets yrkeslärare.

Sandra Peterssons mamma var lastbilschaufför, liksom hennes pappa. Yrkesvalet var en självklarhet. Redan i 18-årsåldern var hon färdigutbildad lastbilsförare och körde både längre och kortare distanser. För sju år sedan valde hon att skola om sig till yrkeslärare och i dag jobbar hon som yrkeslärare på fordons- och transportprogrammet på Vreta utbildningscentrum i Linköping.

– Jag har alltid tyckt om den här branschen. Yrket är väldigt fritt och jag gillar självständigheten - att man är lite av en problemlösare som måste hantera olika utmaningar, säger hon och ger några exempel:

– Det kan handla om alltifrån knepiga lastnings- och lossningsplatser till svåra trafiksituationer och svårt väglag.

Innan mobiltelefonens tid var en lastbilschaufför tvungen att svänga in på en bensinmack och stoppa i en peng i en telefonautomat för att informera sin chef om att en rutt hade ändrats eller försenats. Och chaufförerna kunde köra långa sträckor utan någon kontakt med omvärlden. Men så ser det inte ut längre.

–  Dagens kommunikationsutrustning gör att man har mycket större möjlighet att ha kontakt med varandra. De som arbetar med distribution i städer och kör korta sträckor har ett väldigt socialt yrke. Medan de som kör skogstransporter kanske inte träffar så många, men då kör man i team och möts längs vägarna.

Med risk för att låta fördomsfull… Kan du se att elever som är mindre utåtriktade väljer den inriktning som innebär längre körningar?

– Nej, jag kan inte se några sådana samband. Det styrs snarare av elevernas intresse, säger hon.

Dessutom har yrket utvecklats till ett arbete där man hjälps åt när man stöter på patrull på vägarna, tack vare teknikens utveckling, berättar Sandra Petersson.

– Kanske kör man fel, kanske behöver man råd om hur man ska lastsäkra och placera olika typer av gods.

Förra året utsågs Sandra Petersson till Årets yrkeslärare av World skills Sweden. Anledningen till att hon valde att byta bana från lastbilschaufför till lärare var bland annat att hon ville bidra till att tjejer skulle få upp ögonen för yrket. Och här har det verkligen skett en utveckling. SCB:s statistik visar att nästan 3 000 kvinnor arbetade som lastbilschaufför 2014. Enligt de senaste siffrorna – från 2018 – har siffran stigit till omkring 4 000 kvinnor. 

– Jag tror att det beror på att det finns fler kvinnliga förebilder. Just nu har vi 88 förstahandssökande till fordons- och transportprogrammet hos oss, varav 39 tjejer, vilket är superkul!

 

Sandra Petersson

Namn: Sandra Petersson

Ålder: 29 år.

Familj: Två barn.

Bor: Motala.

Hobby: Cykling, har cyklat till Paris till förmån för Barncancerfonden. Planerar att genomföra Ironman i sommar.

 

Fakta om yrket

• En lastbilschaufför får köra högst 9 timmar per dag.

• Efter 4,5 timmar måste man ta en paus på minst 45 minuter.

• Maximal körtid per vecka är 56 timmar.

• Antal lastbilschaufförer i Sverige: 57 400, varav 7 procent är kvinnor. (2018, det är den senaste siffran på SCB)

Källa: Transportstyrelsen, SCB.

 

Årets yrkeslärare 2019

Sandra Petersson utnämndes till årets yrkeslärare med motivationen att hon har ”en unik förmåga att gå ifrån idé till genomförande, och ett sätt som får andra att växa och utvecklas. Hon ser och bekräftar alla elever, krokar arm tidigt och jobbar gemensamt mot ett tydligt mål.”