Angelica lockar unga till yrkesprogram

Angelica Larsson lockar unga tjejer och killar till att köra lastbil. Det är varierande och du slipper stressen på ett kontor, säger hon.

Lastbilschauffören och influencern Angelica Larsson har över en miljon följare på Facebook. Och lastbilsintresserade över hela världen tittar på hennes Youtube-kanal.
– Jag vill vara en förebild och visa att man både kan vara liten och vara tjej i det här yrket.

När vi når Angelica är hon just hemkommen från Wörth i Tyskland inbjuden av Daimler. Där har hon testat lastbilar tillsammans med förare från Indien, USA och England.

– Bland annat gjorde vi ett test där vi fick fästa ett glas vatten framför vindrutan för att se om man kunde ratta bilen utan att det skvimpar över. Det var bara jag som klarade det, säger hon och skrattar.

 

Fler tjejer väljer fordon

Lärare på fordons- och transportprogrammet har vittnat om att tjejer är populära hos arbetsgivarna, de kör ofta mjukare och mer miljövänligt. Det har bidragit till att andelen tjejer som väljer programmet har ökat på senare tid, i år till hela 24 procent av eleverna.

Angelica ser gärna att det blir ännu fler.

– Själv var jag en riktig tjej-tjej som lekte med Barbie, jag hade ingen aning om att det ens var möjligt för tjejer att bli lastbilschaufförer. Poliser och brandmän kom ju till skolan och berättade om sina yrken, varför inte lastbilsförare också?

På gymnasiet gick hon på industritekniskt program för att bli CNC-operatör. Men det var svårt att få jobb under lågkonjunkturen, så när hennes pappa föreslog att hon skulle ta traktorkort så nappade hon.

– På Yrkesakadmin träffade jag ett skönt gäng, både tjejer och killar, som tyckte att jag skulle ta lastbilskort också. Och så blev det!

Redan innan hon blev lastbilschaufför var hon influencer på sociala medier och tävlade i bikini-fitness. Nu började hon använda sina plattformar för att berätta om sitt nya jobb.

– Jag ville motbevisa alla fördomar om att små tjejer inte skulle kunna köra lastbil.

Truck-fester

Sedan dess har hon hunnit arbeta några år med olika förarjobb och för olika företag, snart ska hon börja på Eurocrane. Men mycket av hennes tid går åt till att marknadsföra yrket, hon har varit inbjuden på truck-fester i både USA och England.

– Jag blir så glad när tjejer från olika länder hör av sig och berättar att de fastnat för yrket efter att ha inspirerats av mig.

När du är med i Viaplays serie Svenska Truckers kommer en utländsk förare fram till dig och vill ta en selfie med ”the famous trucker”. Händer det ofta?

 – Jo, ibland, det är rätt många som sett mig på Youtube, Instagram och Facebook.

Och till hösten ska förlaget Max Ström ge ut en bok om dig. Förläggaren säger till mig att du är en ”fantastisk förebild som ser värdet av att gå sin egen väg”. Nervöst med en hel bok?

 – Nej, det viktiga för mig är att sprida bilden av ett roligt och viktigt yrke.

Hur säljer du in yrket till nyfikna unga tjejer och killar?

 – Att det är varierande! Du kan köra olika fordon och du kan välja förartjänster som antingen har mycket eller lite lossning och lastning. Och framför allt, du slipper stressen på kontoret, du är din egen och kan köra i timmar och lyssna på musik.

Att vara en kort tjej är inget problem i ett jobb som kan kräva tunga lyft, eller?

 – Nej, man får använda sin fantasi. Och så kan man gå fram till en manlig kollega och säga ”du kan väl hjälpa mig, du som är så stark”. Det funkar alltid.

 

Läs mer:

Ämnet: fordonsteknik

Ska kunna köra maskin

Maria prisar yrkestävlingar