Lyckat samarbete över ämnesgränserna

Engelskläraren Armina Imamovic och yrkesläraren Carolina Alexandersson skapar mervärde när de samarbetar. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Fel säng, fel mat eller fel frisyr. Det är några utmaningar som eleverna från Yrkesgymnasiet får lösa på engelska. Det finns bara fördelar med att integrera olika ämnen, tycker engelskläraren Armina Imamovic och yrkesläraren Carolina Alexandersson.

"Good afternoon. How can I help you?” Dagens uppgift för eleverna på Yrkesgymnasiet i Göteborg är att hantera en missnöjd engelsktalande gäst eller kund. Eleverna har skrivit dialog till en rad olika fall och nu är det dags att spela upp inför lärare och kurskamrater. Eftersom de är en blandad klass är det förutom engelska en hel rad olika yrkesämnen som ska bedömas. 

I dag är hotell och turismläraren Carolina Alexandersson och engelsk­läraren Armina Imamovic på plats. För de övriga yrkeslärarna filmas rollspelen så att de kan bedöma dem senare.

– Det bästa är naturligtvis att alla berörda lärare är med, men när det är så många inblandade kan det vara svårt att få ihop schemat, säger Carolina Alexandersson.

Först ut bland rollspelen är Sana Stonem som står i en hotellreception. Natalie Bjursjöö agerar gäst. Hon ska checka in och blir missnöjd av flera orsaker: först är rummet inte färdigt, sedan är sängen inte stor nog. 

– Wrong again. The room is not what I had expected. I will write a bad review, säger hon upprört.

– I'm so sorry. Can I maybe offer you some chocolate or champagne as compensation, föreslår Sana Stonem.

– Jättebra att du ber om ursäkt och ger flera olika förslag på kompensation som gästen också tar emot, kommenterar Carolina Alexandersson. Ett tips är att alltid i förväg kolla med arbetsgivaren vilken typ av ersättning som är okej. Får man ge rabatt? Bjuda på något i restaurangen? Eller ge en kupong? Målet är ju att gästen ska känna sig nöjd.

Sana Stonem och Siar Rasooli uppskattar att få träna på engelskan i en trygg miljö.

Näst ut är frisöreleven Didi Bernhardsson vars kund gestaltas av Carolina Alexandersson. Hon vill ha samma nyans på håret som Disneyprinsessan Ariel, men berättar inte att hennes hår redan är behandlat och därför blir resultatet grönt i stället för rött. Till slut lyckas Didi Bernhardsson tillfredsställa även den här kunden genom att lova en ny behandling utan kostnad. 

Nu är det dags för Natalie Bjursjöö, som går på restaurang- och livsmedels­programmet, att agera servitris. Ett kuvert står uppdukat men gästen vill byta bord till fönsterbord, vilket tyvärr inte är möjligt. Men med god mat och en fri drink i baren slutar även den här historien lyckligt. 

 – Tänk på kroppsspråket som är så viktigt i de här situationerna. Att inte luta sig över en gäst eller att verka nonchalanta utan att vi är ödmjuka och tydligt visar att vi är där för dem, säger Carolina Alexandersson.

– Jag ser också den stress som flera av er känner. Men försök att ta det lugnt. Ni kommer att möta den här typen av gäster och då är alltid det bästa att tala långsamt och tydligt och att inte hetsa upp sig, säger Armina Imamovic.

Samarbetet uppskattas av eleverna

Det är tredje året som Carolina Alexandersson och Armina Imamovic jobbar ämnesintegrerat med gäst- och kundbemötanden på engelska, och de ser bara fördelar med att samarbeta.

– Det blir roligare, man har någon att bolla med och man sparar mycket tid, säger de.

Och eleverna håller med. De upplever inte att det känns stressigt att bli bedömd av flera lärare vid samma tillfälle utan tycker i stället att det gör uppgifterna extra meningsfulla.

– Det blir att slå två flugor i en smäll, säger Sana Stonem.

Förutsättningen för att få till ett gott samarbete över ämnesgränserna är god planering och att tydliggöra målen tipsar Armina Imamovic och Carolina Alexandersson.

– Till en början behöver man lägga tid på att göra ett bra upplägg för båda ämnena. Vad är det som ska bedömas i respektive kurs? Vad måste uppgiften innehålla? Hur kan den presenteras? säger Carolina Alexandersson.

Flexibelt schema underlättar

Allra bäst blir det om båda lärarna finns med i klassrummet så att de tillsammans kan arbeta med processen. På Yrkesgymnasiet har yrkeslärarna ett flexibelt schema, eftersom de gör många APL-besök, och Carolina Alexandersson har därför kunnat vara med på en del av Arminas Imamovics lektioner. 

– Men förutsatt att man vill samar­beta går det ju oftast att lösa, säger Armina Imamovic som har erfarenhet från flera skolor.

Förutsatt att man har lagt tid på att ta fram ett bra upplägg, ser de inte heller någon större risk att ett av ämnena förbises eller kommer i kläm. 

 – I engelskan kan jag bedöma språkfärdigheter oavsett innehåll och situation. Dessutom är det här momentet bara en del av undervisningen. Jag har gott om tid att göra andra delar som exempelvis litteratur, säger Amina Imamovic.

För henne innebär samarbetet att hon får en bredare bild av eleverna genom att se dem i sin yrkesroll.

– Oftast växer de och visar en annan sida än vad de gör på en vanlig engelsk­lektion. Att möta dem i exempelvis frisörsalongen eller verkstaden hjälper mig att skapa relation och ger mig förståelse för vad de arbetar med.

Armina Imamovic och frisöreleven Didi Bernhardsson.

Dessutom får hon värdefull information som hon kan använda i engelskundervisningen.

– När de kommer tillbaka från sin APL börjar jag alltid lektionen med att be dem berätta vad de har gjort. När de berättar om olika situationer frågar jag: vad hade du sagt om detta hade varit på engelska?

Att ofta anknyta till yrkesämnena gör att engelskundervisningen känns mer meningsfull för eleverna och på köpet lär de sig en hel rad nya glosor:

– Vad heter exempelvis plåttak på engelska? Eller olika sorters rör, verktyg eller ovanliga sjukdomar?

På Yrkesgymnasiet finns flera ämnesintegrerade samarbeten mellan olika lärare. Carolina Alexandersson berättar att hon har gemensamma uppgifter med idrottslärarna när det gäller ergonomi och med svensklärarna där eleverna exempelvis får skriva vetenskapliga PM om hållbar turism och göra sitt cv. Armina Imamovic samarbetar bland annat med vårdlärarna och låter elever skriva en sjukdomsmanual med diagnoser och behandlingar på engelska. Under våren hade de dessutom en temavecka som inbegrep alla lärare och alla ämnen på skolan.

– Vi arbetade med ”Göteborg 400 år” och gjorde en utställning och en tidslinje om hur staden förändrats och utvecklats. Byggeleverna tittade på arkitektur, vårdeleverna på sjukdomar, frisör på hårmode och så vidare. Sedan avslutade vi med att alla fick springa eller gå vårt eget Göteborgsvarv, säger Carolina Alexandersson.

LÄS ÄVEN:Ämnesintegrering kan öka självför­troendet