Sök

Mija och Fjant håller kursen

Gymnasieläraren Mija Jansson har även arbetat som lärare på Stockholms universitet och hållit kurser om hundens beteende, evolution och genetik. Foto: Christopher Hunt

Lär ut genom att göra misstag. Det är en av naturbruks­läraren Mija Janssons metoder under distansundervisningen.
Eleverna har fått bedöma hennes egen insats på en agility­bana, och ge kritik via chatt.

Hur kan en lärare lära ut daglig skötsel av djur på distans? Och vem skulle vilja anställa en nyexaminerad student som är bedömd utan fysisk närvaro? Det var det första som Mija Jansson på Spånga gymnasium funderade på när skolorna stängdes till följd av coronapandemin.

Samma dag gav hon sig ut med bordercollien Fjant på en agilitybana, fällde upp kamerastativet, satte på mobilkameran och drog igång.

Mija Jansson

Ålder: 41 år.
Bor: I Solna, Stockholm.
Arbetar: Som djur-, hund- och natur­kunskapslärare.
Skola: Spånga gymnasium, Naturbruksprogrammet.
Roligast att undervisa i: Av de kurser jag har nu gillar jag naturkunskap och djurhållning bäst. Det blir ofta väldigt roliga diskussioner under de lektionerna.
På fritiden: Just nu är det agility och sökträning med Missing People som gäller.

– Jag filmade mig själv och la ut klippet på nätet. Eleverna gav respons i en chatt, i takt med att filmen rullade.

– Egentligen fick eleverna säga det som de trodde att jag hade sagt till dem: vad som var bra och vad jag och hunden behöver öva mer på.

Men hon ansträngde sig inte för att göra medvetna fel.

– Fast jag överdrev inte min duktighetsnivå. Det får inte bli perfekt, men det blir det sällan när man håller på med djur. Eleverna tyckte framför allt att jag skulle ha gett hunden tydligare instruktioner.

När det blir dags för bedömning kan Mija Jansson återgå till chattkommentarerna, som ligger kvar på skolplattformen.

Hon tror att distansundervisning kräver att man verkligen tänker igenom vad man gör, och varför.

– Det kan nog lätt bli så att man vill utforma lite roliga uppgifter, men det viktigaste är att skapa uppgifterna enligt det centrala innehållet. 

Mija Janssons fem tips

  1. Tänk igenom vad du vill att eleverna ska lära sig, kopplat till kursplanen.
  2. Överarbeta inte din inspelning. Det gör inget om du snubblar på orden. Det viktigaste är att få ut sitt budskap.
  3. Låt eleverna kommentera dina missar och fel, men också komma med förslag på passande övningar som kan förbättra din prestation.
  4. Försök att inte göra för uppenbara misstag. Då uteblir utmaningen.
  5. Var noggrann med att även ha personlig kontakt med eleverna. Alla måste känna sig sedda.