Sök
Publishing-priset logga

Maria prisar yrkestävlingar

Foto: Gustav Gräll

Maria Wahlberg har blivit hyllad för sina insatser som yrkeslärare. Hon lyfter fram värdet av yrkestävlingar och tipsar om hur man kan hålla sig ajour med sitt yrkesområde.

Maria Wahlberg har blivit lite av en kändis som yrkeslärare. Hon uppmärksammades i slutet av förra terminen med en ceremoni där hon fick en tavla som föreställer henne själv. Bakom initiativet stod WorldSkills Sweden och hennes tidigare elev Jonna Mjörnell. Hon ville hylla sin lärare som bland annat har stöttat henne på vägen till bronsmedalj på Yrkes-VM i Ryssland.

– Jag blev otroligt rörd av alla vackra ord och att bli uppmärksammad på det här sättet, säger Maria Wahlberg, som är lärare på vård- och omsorgsprogrammet på Consensum i Sollentuna.

Vilket värde är det med yrkestävlingar?

– Det är ett bra sätt att få uppmärksamhet och visa upp professionen. Yrkestävlingar kan också locka elever till att söka olika yrkesprogram. På Yrkes-SM i Uppsala 2019 tog vi med alla våra klasser. De fick gå runt och titta och blev lite av ambassadörer för vård- och omsorgsprogrammet. På senare tid har det tyvärr inte varit så många arrangemang på grund av pandemin.

Maria Wahlberg

Bor: Danderyd.
Yrke: Lärare i yrkes­ämnen på vård- och omsorgsprogrammet.
Ålder: 47 år.
Väg till yrket: Jag är anestesi­sjuksköterska i botten och arbetade mycket med studenter på Karolinska sjukhuset. Jag tyckte att det var givande att organisera och ge bra praktik. Det bidrog till att jag sökte till lärarhögskolan. Nu har jag varit yrkeslärare i sju år och trivs utmärkt.
Bästa med jobbet: Alla fan­tastiska elever och kollegor. Jag är på en ganska liten skola med familjär stämning och man känner att man gör något viktigt varje dag när man förmedlar kunskap.

Vad ska man tänka på när det gäller att stötta de elever som tävlar?

– De måste träna på bemötande och kommunikation, det är viktigt att de förklarar vad de gör och varför ett moment utförs på patienten. I tävlingarna gäller det så klart att vara noggrann då domarna ser det mesta.

– Eleverna ska utföra olika uppgifter på patienten utifrån journalen. Det kan vara allt ifrån personlig omvårdnad till att ta kapillära blodprover eller blodtryck. Vårduppgifter som kräver delegering förekommer också, som att lägga om sår och ge mediciner.  Patienterna spelas trovärdigt av skådespelare. De kan ha haft stroke, hjärtinfarkt, kol, diabetes eller andra sjukdomar.

Vilka är de viktiga framtidsfrågorna för vård- och omsorgsprogrammet?

– Att få fler sökande till vård- och omsorgsprogrammet. Förhoppningsvis kan pandemin medföra ökat intresse för vårdyrket.  Ytterst handlar det om att ge ungdomarna en utbildning som de alltid kan ha nytta av. Att utbilda kompetent personal som kan arbeta som undersköterskor eller sjuksköterskor. Jag uppmuntrar alla att läsa vidare till att bli sjuksköterska men båda yrkena har lika stort värde. Många elever lockas av att bli undersköterska eftersom de uppskattar kontakten man kan få med patienterna.

Hur tror du att bristen på yrkeslärare ska kunna minska?

– Svår och viktig fråga. När det gäller vårdlärare kanske det är läge nu då en del inom vården vill sadla om. Och det är aldrig för sent att göra något nytt. Erfarenheten som sjuksköterska är en jättetillgång som vårdlärare. Jag kan väcka engagemang hos eleverna genom berättelser från arbetslivet. Yrkestävlingar kan också vara ett sätt att locka till läraryrket då arrangemangen lockar en bred publik. 

Marias 5 tips

  1. Passa på att ta in nya kunskaper och intryck ute på apl-besök.
  2. Dela information mellan kollegor.
  3. Tidigare elever är värdefulla. Våra elever kommer in och föreläser ibland och berättar om utvecklingen inom vården.
  4. Sök på internet, följ nyheter och dokumentärprogram om vård och omsorg. Lägg in och spar länkarna.
  5. Utnyttja och vårda alla kontakter.