Sök

Här finns rum för ny teknik

Foto: Ulf Lodin

Eleverna ska montera handfat, radiatorer och koppla på vatten. De som är osäkra på något moment kan så klart fråga. På Youtube finns också flera instruktionsfilmer som deras lärare har producerat.

Framtiden kommer man kanske att kunna ta på sig VR-glasögon på ett bygge för att se var rören ska dras i ett rum. Det scenariot tecknar Anders Pargell, yrkeslärare på VVS- och fastighets­programmet.

Här i Järfälla gymnasium syns dock inte den digitala utvecklingen så mycket på dagens lektion. Eleverna använder vattenpass och tumstock. De ska montera handfat i de små övningsrummen och dra in kallt och varmt vatten från kopparrören i taket.

Dagens lektion är lite av ett examensprov och en försmak till gymnasiearbetet.

När eleverna är ute på arbetsplatsförlagt lärande (apl) så används ofta modernare verktyg. Och på Anders Pargells önskelista står till exempel att kunna ha lasermätare för att snabbt mäta upp avstånd och räta vinklar.

Anders Pargell filmar med mobilen för att visa hur en rörkoppling kan gå till. Foto: Ulf Lodin

– Jag hoppas att vi ska kunna köpa in kryss­laser till nästa läsår, så att alla elever kan använda den tekniken. Men det är ganska dyrt och vår skola har som andra en begränsad budget. Nästa läsår ska vi byta lokal och då kan vi kanske investera lite, säger Anders Pargell och går in och hjälper en av tvåorna med att placera ett handfat.

Det ska fästas på standardhöjd och kopplas in på befintligt rörstråk. Eleverna ska också montera en radiator 300 millimeter från golvet mitt på vägg A, som det står i instruktionerna.

– Dagens lektion är lite av ett examensprov och en försmak till gymnasiearbetet. På fredag gör jag en bedömning av det ni gör i dag, säger Anders Pargell medan eleverna börjar att arbeta i sina bås.

Den som behöver lite repetition om olika moment inom VVS-yrket kan gå in på Youtube. Här finns ett 40-tal instruktionsfilmer som Anders Pargell har skapat de senaste två åren. Kanalen heter ”Rörmokarläraren”.

– Den snittar en 800 visningar per dag. Några filmer har jag gjort här på skolan och andra från när jag jobbade på gymnasiet i Kista och på Lernia, säger han och visar hur han filmar med mobilen och hur man kan tänka när man gör rörkopplingar.

Alexander Gamander, Erik Erlandsson, Teodor Amundsson, Liam Lundin och Edmill Alm lyssnar på dagens instruktion. Foto: Ulf Lodin

Han redigerar via programmet Moviemaker och läger sedan på sitt tal så att det hörs tydligt.

Eleven Teodor Amundsson har tittat på några av filmerna.

– Jag har haft nytta av en film under apl. Det är ganska stor skillnad på apl jämfört med skolan. Dels finns det modernare grejer på många byggen, som digitala mätinstrument och alupexrör som är enkla att arbeta med. Men det går bra här på skolan också. När man inte ska mäta upp så långa avstånd så fungerar det med vanlig tumstock och vattenpass, säger han.

Teodor Amundsson har haft nytta av sin lärares filmer på Youtube. Foto: Ulf Lodin

En annan skillnad är att det ska gå fort ute i arbetslivet.

– På mitt bygge jobbade de på ackord. Men jag trivdes bra och de tog hänsyn till att jag var elev, säger Teodor Amundsson.

När Anders Pargell var verksam som rör­mokare arbetade han med ritningar och arbetsorder på papper. Men så är det oftast inte längre.

– I dag jobbar i stort sett alla inom VVS med smartphones eller datorer. Ritningen kanske finns i din telefon, kanske som en QR-kod. Samtidigt är byggbranschen ganska konservativ så en del håller igen utvecklingen.

Anders Pargell använder nätet för att få en slags fortbildning. Och han får en del tips när eleverna kommer från apl.

– Då får man höra om en del nya system som de har provat. Vi har en lärare som har apl-besök i sin tjänst men det har inte jag. På ett sätt vore det bra att besöka företagen men jag trivs också med undervisningen på skolan. Så det är lite dubbelt.

Anders Pargell säger att mätandet är en viktig del i yrket. Något som också eleverna måste vara trygga med.

– Man måste bli kompis med den här, säger han och slår med tumstocken mot handen.

– Många verktyg som eleverna har på apl är samma som finns här, men arbetssätten och tempot är annorlunda. Nu drar man inte så ofta synliga rör utan man drar pexrör dolt inne i väggen.

Även om tekniken gått framåt i branschen så måste man förstå grunden, betonar han.

Arbetet pågår för fullt i de små rummen. Radiatorerna ska upp på väggen och installeras. Foto: Ulf Lodin

– Man måste förstå hur man sågar med en bågfil innan man kan använda den som är elektrisk, en tigersåg. Det handlar om att greppa själva yrket och hantverket.

Samtidigt menar han att förkunskaperna och intresset är väldigt olika när eleverna börjar i ettan.

– Några har aldrig hållit i en skiftnyckel medan andra har byggt sina egna mopeder. Så det är en utmaning som lärare att nå alla så att de utmanas. Jag vill driva alla framåt.