Sök

Pandemin stoppar apl på yrkesprogram

Skolorna måste ta igen apl och andra moment som hindrats på grund av pandemin, säger Lars Thornberg på Skolinspektionen. Foto: Skolinspektionen/Colourbox

Yrkesprogrammens undervisning drabbas hårt av pandemin. En svårighet är att få ut eleverna till olika företag för att kunna göra apl. Missad apl och andra moment måste tas igen, betonar Skolinspektionen.

Skolinspektionen har tidigare i höst släppt en rapport om effekterna av vårens distansundervisning. Flera skolor har tvingats skjuta upp en del undervisning och arbetsplatsförlagt lärande, apl. Moment som måste tas igen. Samtidigt har flera program fortsatt svårt att få ut elever på apl. Det gäller till exempel vård- och omsorgsprogrammet, hotell- och turism samt restaurang- och livsmedel.

– Det hänger samman med att de här yrkesområdena har drabbats hårt av pandemin, säger Lars Thornberg, som är projektledare på Skolinspektionen för granskningarna av undervisningen till följd av coronapandemin.

Ställs in i vården

På Lundellska skolan i Uppsala var planen att tvåorna på vård- och omsorgsprogrammet skulle göra sex veckor apl nu i höst. Den perioden har dock fått flyttats fram till i vår på grund av svårigheterna att få ut eleverna till hemtjänst, äldrevård och andra vårdinrättningar.

– Eleverna kommer att få sina veckor nästa år i stället. De längtar så klart efter att få apl men det spelar ingen större roll om de får perioden under hösten eller våren. Att deras apl helt ska ställas in är kanske några elever oroliga för men så långt hoppas vi inte att det ska behöva gå, berättar Åsa Johansson, som är yrkeslärare på vård- och omsorgsprogrammet.

Ettorna och treorna på Lundellska skolan har ingen planerad apl i höst utan den är lagd på våren.

Många skolor prioriterade under våren att eleverna som gick i trean skulle få sina apl-veckor. Det betyder att en del elever i de lägre årskurserna har fått vänta på sina perioder.

– När apl och andra moment, som har skjutits på framtiden, ska tas igen så kan det bli trängsel i schemat. Det här ökar ju också belastning för lärare och elever. En ny förordning ger möjlighet att förlänga kurser och att ha undervisning på lov och helger, säger Lars Thornberg.

Psykisk ohälsa

En annan aspekt av distansundervisningen är att en del elever har upplevt minskad motivation och att de känt sig isolerade. Något som kan leda till psykisk ohälsa.

– Det är viktigt att identifiera hur eleverna ligger till kunskapsmässigt men också att vara observant när det gäller måendet. De här perspektiven behöver lärarna ha med sig. En del distansundervisning pågår även under höstterminen.

I mitten av november väntas Skolinspektionen publicera en ny rapport om effekterna av pandemin för gymnasieskolan.

LÄS ÄVEN

Läraren blir brandman och matchmaker i praktiken