Sök
Läraren.se är vinnare av publishingpriset 2020!

Tobbes elever får driva företag

Fredrik Karlsson

De får söka efter kunder, lära sig om ekonomi och göra en liten vinst. Tobbe Jonssons elever startar företag i bilverkstan.
– Det här är ett jättebra sätt att klara gymnasie-arbetet, säger han.

För fem år sedan tog yrkesläraren Tobbe Jonsson steget att börja arbeta med Ung Företagsamhet (UF). Han tycker att det fungerar bra för eleverna på fordons- och transportprogrammet.  

– Herrgårdsgymnasiet i Säffle har varit framgångrika av tradition inom UF så jag tänkte att det ska passa också för yrkesprogram. Det fungerar utmärkt, mycket tack vare mina duktiga elever. 

Vilka värden tycker du att det finns med UF?

– Eleverna får ta eget ansvar, lära sig om ekonomi och hur ett företag fungerar. De bildar UF-verkstäder, bokar kunder, jobbar med bilen, lämnar ut den färdiga bilen till kunden, skapar fakturor, gör en sammanställning av alla åtgärdade bilar samt har koll på utgifter och inkomster. Eleverna jobbar fint tillsammans med de olika rollerna i företagen. Det är en glädje att som lärare se hur mycket eleverna växer när de jobbar i sina företag, svarar Tobbe Jonsson.

Hur får ni tag i kunder som behöver laga bilarna?

– Det kan vara bekanta och släktingar men även kunder som normalt vänder sig till mig på skolan. Mina elever får då ringa upp kunderna. Bara att ringa okända personer är viktigt för eleverna. Vi får även kunder genom sociala medier.

Arbetar ni med UF-företag som en del i gymnasiearbetet eller på andra tider?

– Vi avsätter två veckor per UF-företag inom gymnasiearbetet och en del tid till för- och efterarbete. Om det är någon elev som är tveksam till att arbeta med UF-företag så kan de göra något annat. Men UF-företagen lockar mer. De tävlar också lite mellan företagen om vilka som får mest vinst. Det kan bli någon tusenlapp per elev. Andra bilföretag ser inte detta som någon egentlig konkurrens då vi tar bilar som normalt sett inte skulle komma till en bilverkstad. Om inte vi gör jobben skulle någon svartjobbarnisse göra det.

Får du in delar från dina yrkeskurser?

– Ja, i stort sett från alla kurser beroende av vilka arbeten eleverna får in. Det kan handla om bromsar, motorer, chassikomponenter och annat.

 Vad tycker eleverna om att jobba med företagande?

– Jag har blåst igenom nära 70 elever på fem år och alla har varit positiva. Några har öppnat eget företag efter skolan. Men det är inte så att man måste ha eget företag som mekaniker, det saknas bilmekaniker till de stora företagen.

Kan ni jobba med elbilar?

– Vi har köpt utrustning för elbilar för 150 000 kr inför förändringarna i programmet. Än så länge får vi inte meka med riktiga elbilar i verkstaden. Vi kan inte ge oss in i bilar med 400 volt, då dör man vid en olycka. Vi får använda modeller av elbilar.

Tobbes 6 tips

  1. Dela in klassen i lag, UF-företag, med samma antal elever i varje. 
  2. Låt eleverna öppna konto på banken och på ett företag för att kunna köpa reservdelar.
  3. Arbeta med marknadsföring för att få kunder. Till exempel genom att dela ut visitkort och finnas på Facebook eller Instagram.
  4. Eleverna ska lämna offert till kunden, skaffa reservdelar och laga bilen.
  5. De ska kontakta kunden och påpeka om något mer bör lagas eller åtgärdas på bilen. Och på så vis få ytterligare en försäljning.
  6. Låt varje elev enskilt redovisa med bilder och kortare texter om vad de har gjort med sitt UF-företag inom gymnasiearbetet.