Sök
Publishing-priset logga

Språket tar form

Eva Malm, speciallärare­ i Linköping. Foto: Johan Strindberg

När speciallärare Eva Malm ska lära de yngsta eleverna ljud och bokstavsformer använder hon en rad verktyg, bland annat ordbilder, multikuber och små plastnallar – och gosedjur, som ibland får vara med och spela spel.

”Jag är inriktad på språk-, läs- och skrivutveckling, i årskurs F–3 på Blästadsskolan i Linköping. Jag hjälper elever som har svårt att lära sig att läsa och skriva. Ibland är det en stor utmaning och då får jag jobba mycket med relationsbyggande, och att göra arbetet lekfullt och roligt.

Bilder som symboliserar ord är ett viktigt hjälpmedel i mitt arbete. Både för att barnen ska lära sig ljud och bokstäver, men även för ordförståelsens skull. Multikuber är ett annat bra hjälpmedel, små klossar som tydliggör hur många ljud ett ord innehåller. Exempelvis ordet sil, det blir tre klossar. Att förstå att ord består av olika ljud är grundläggande, ett förstadium till att lära sig läsa. Ibland har jag små plastnallar i stället för klossarna för att göra det lite roligare. Då får barnen även leka och sortera nallarna när vi är klara som en liten belöning.

Ett annat favorithjälpmedel är våra stora lådor med bokstäver, där konsonanterna är svarta och vokalerna röda. När barnen börjar kunna några bokstäver och ljud använder vi dessa för att bilda ord.

Jag använder även olika ljudspel där eleverna får lyssna efter något specifikt bokstavsljud. De är jättebra – och roliga. Men det finns barn som har svårt att förlora, då har jag gosedjur som får vara med och spela. Om gosedjuret vinner brukar det vara lättare att acceptera än att jag gör det. Man får ha sina knep.

Ibland går vi ut på skolgården och formar bokstäver i sandlådan eller målar med fingerfärg. Det gäller att aldrig ge upp, att alltid hitta nya sätt.

Jag har ett fantastiskt roligt jobb, även om jag egentligen önskar att ingen behövde mig.”

Berättat för Lotta Ringdahl