Sök

Fokus på bättre fokus

Åsa Ivarsson, speciallärare på SU-enheten Kompassen i Göteborg, berättar om hjälpmedlen hon tar till för att underlätta elevers ­koncentrationsförmåga.

"Ibland har våra elever en traumatisk skolsituation bakom sig med stora klasser, ljud och oreda. Vår enhet är anpassad för att öka deras möjlighet till koncentration. Vi har små undervisningsgrupper med mellan fem och sju elever i vanliga klassrum där det finns möjlighet att dela av arbetsplatserna med skärmar. Vi är också oerhört personaltäta med en mentor och två eller tre resurser för varje grupp, och nästan alla är utbildade. Hos oss är kompetensen mycket hög.

Sedan vi flyttade till våra nuvarande lokaler för två år sedan har vi renodlat hur det ser ut. Alla våra klassrum är likadana med neutrala och ”tysta” möbler. Vi perceptionssanerar hela tiden så klassrummen ser jättetråkiga ut – inga teckningar på väggarna, inga roliga gardiner. Allt är avskalat, även i bamba ­(matsalen), och det är ­betydligt lättare att få elever lugna och koncentrerade­ när det inte finns en massa grejer som stjäl deras ­uppmärksamhet.

Vi har individuella ­lösningar som cykeltrampor under bänkarna, hörlurar, tyngdvästar, balans­bollar, plastkuddar med ­piggar att sitta på och saker man kan ha i händerna och pilla med, sådant som går att vrida och skruva på. Helst tysta såklart.  En ”time-timer” räknar ner tiden så att man ser hur det röda fältet krymper. För de yngre har vi rörelsepauser.

Vi är också noga med hur vi sätter ihop klasser, vi försöker analysera hur eleverna är just för att de inte ska störa varandra.

Vi krattar manegen för att minimera sådant som stör koncentrationen. Då kan inlärning ske och vi kan se hur eleverna utvecklas och har möjlighet att nå målen.”

Berättat för Lotta Ringdahl