Sök
Publishing-priset logga

Slöjdläraren om kritpennan hon inte klarar sig utan

Elin Sjöblom är slöjdlärare på Hagaskolan i Umeå. Foto: Privat.

Textilslöjdsläraren Elin Sjöblom tycker om att kunna ge tydliga instruktioner, vilket hennes penna med kritpulver bidrar till. Här förklarar hon varför och hur i vår artikelserie ”Mitt viktigaste redskap”.

”Jag arbetar främst på låg- och mellanstadiet och i grundsärskolan i årskurs tre till nio. Ett verktyg som jag knappt skulle klara mig utan när eleverna syr med symaskin är Clover's fleecekrita, i form av en penna. Det finns en uppsjö av markeringspennor men jag tycker att många är väldigt fippliga. Den här har ett litet kugghjul längst fram, som drar fram kritpulver och lämnar kritstreck där man ritar. Fördelen är att pulvret är lätt att borsta bort, till skillnad från många andra varianter. Ibland måste man till och med tvätta bort strecken, vilket leder till att eleverna inte gillar när jag kommer och ritar för att förklara hur de ska klippa, var de ska sikta med pressarfoten och var de ska fästa när de har sytt klart.

Extrabonus

Grundskoleeleverna använder gärna pennan själva för att förenkla sitt arbete. En liten extrabonus är att det lilla kugghjulet skapar ett tickande ljud som är väldigt uppskattat och gör att den blir lite rolig att använda. 

Elever som börjar träna på att sy med symaskin får först sy en träningslapp som vi gör en vetevärmare av. Sedan brukar vi göra en musplatta eller grytlapp för att fortsätta träna på att styra symaskinen. Därefter får eleverna göra en dyna till sin klassrumsstol, med sitt namn på.

Vissa gillar inte markeringspennor

I grundsärskolan brukar jag introducera symaskinen på högstadiet. Det kan vara väldigt, väldigt svårt för eleverna men underlättar med hjälp av kritpennan som tydliggör uppgiften.

Jag tycker att den här kritpennan är jättebra på alla sätt, samtidigt har jag förstått att vissa lärare som undervisar i äldre åldrar inte vill använda markeringspennor överhuvudtaget för att man tycker att eleverna ska klara av att sy utan att göra markeringar.”

Berättat för: Anna-Karin Hallonsten

Vill du också vara med och berätta om ditt viktigaste redskap här? Hör av dig till oss på hampus.jarnlo@lararen.se!

Elins tre andra favoriter:

  1. Spelliknelser. Syftet är att koppla ihop det de ska lära sig med något lustfyllt. Ett exempel på en spelliknelse som framförs till eleverna i början på lektionen: ”Vi låtsas att pressarfoten är en EPA-traktor (en kille i klassen gillar EPA-traktorer) som kör på en väg omgiven av lava. Då måste man ta det försiktigt, annars kör man ner i lavan. Utmaningen är att hålla sig kvar på vägen. Annars får man börja om. Kör igång och så får vi se hur många liv ni förbrukar!”.
  2. Hopfällbara vävstolar med tillhörande väska. Dyrt men arbetsbesparande. Några elever kan sitta och väva medan läraren kan hjälpa övriga elever med andra arbetsuppgifter. 
  3. Dubbelsax och saxar med fjädring. Eleverna i grundsärskolan kan ha svårt att hantera en sax. Då är det effektivt att använda en dubbelsax med fyra hål i, så man kan klippa tillsammans. Saxar med fjädring är också användbara i de fall då eleverna har svaga muskler.

Elin Sjöblom

Ålder: 41 år.

Bor: Umeå.

Skola: Hagaskolan.

Antal år i yrket: 13 år.

På fritiden: Springer, simmar, åker skidor, stickar, broderar och syr kläder. Ägnar sig åt friluftsliv, och lagar gärna mat i skogen.

Därför blev jag textilslöjdslärare: För att jag ville arbeta med textilier och för att jag tycker om att förklara för andra.

LÄS ÄVEN

Så slipper du fnasiga ändar på din rundstav

Martins täljstöd förenklar slöjdarbetet för eleverna