Sök
Publishing-priset logga

Martins täljstöd förenklar slöjdarbetet för eleverna

Två snitt med bandsågen, sedan är den klar. Martin Ånskog vet inte hur han skulle klara sig utan de egentillverkade täljstöden. Foto: Privat

Martin Ånskog, lärare i trä- och metallslöjd på Önnestads skola i Kristianstad, är först ut i vår nya artikelserie ”Mitt viktigaste redskap”.

”Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan mina täljstöd. De är kanon! De ser ungefär ut som en liten stol och går att tillverka av vilken skruttbit som helst. Två snitt med bandsågen och sedan är den klar.

Martin Ånskog täljer mycket på fritiden. Exempelvis små fat eller fåglar. Hittills har han täljt runt 1 400 stycken fåglar genom åren. Foto: Privat

Eleverna använder dem i princip varje lektion eftersom vi alltid har täljning som extrauppgift, från årskurs tre och uppåt. Att tälja känns som ett meningsfullt sätt att utnyttja tiden på när eleverna kör fast med huvuduppgiften, eller sitter och väntar på mig. Oftast väljer de att tälja små grejer, exempelvis fåglar, pennstumpsförlängare och potatisstickor.

Det finns många fördelar med det här hjälpredskapet. Dels känns det mindre läskigt att låta eleverna sitta och tälja eftersom de aldrig täljer emot något. Och dels får de mycket kraft när de kan använda hela överkroppen som tyngd, vilket innebär att även de yngre eleverna kan tälja utan större problem.

Dessutom kan man välja att spänna fast täljstödet så det står rakt upp, eller så att det pekar utåt. På så vis går stödet att justera beroende på hur långa eleverna är. Och de kan själva välja om de vill stå upp eller sitta ner för att slippa bli förstörda i axlarna.

Så här kan eleverna använda täljstödet. Foto: Martin Ånskog

Personligen tycker jag att det här arbetssättet bidrar till bättre precision när de täljer, fast det finns säkert de som skulle kunna tycka att den här typen av redskap kan leda till att eleverna inte lär sig att hantera olika täljgrepp. Vi fegtäljer kan man säga! (skratt). Men jag tycker att min roll som lärare är att sätta en grund för viljan att börja tillverka något själv.”

Berättat för Anna-Karin Hallonsten

Vill du också vara med och berätta om ditt viktigaste verktyg här? Hör av dig till oss på hampus.jarnlo@lararen.se!

Tre andra favoriter

  1. ”Erik frost morakniv”: Det är den absolut bästa täljkniven om du frågar mig.
  2. Japansågen: En effektiv liten dragsåg som är enkel att såga med. Den gör fina snitt.  
  3. En ”bottenspårsjigg” som jag själv har tillverkat för att underlätta för eleverna när de skär bottenspåret i krympburkar – en uppgift vi brukar göra i årskurs nio.

Martin Ånskog

Ålder: 44 år.

Bor: i Sösdala, mitt i Skåne.

Född: Jönköping.

Skola: Önnestads skola i Kristianstad.

Antal år i yrket: 19 år. 

På fritiden: Tränar och slöjdar, gärna mindre inredningsföremål som skurna små fat, fåglar och krympburkar.

Därför blev jag lärare: ”Jag vill smitta av mig glädjen i att skapa och tillverka saker.”

LÄS ÄVEN

Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena

Slöjd ger kunskap för hela livet

Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”