Sök
Publishing-priset logga

Så slipper du fnasiga ändar på din rundstav

Leif Blomqvist arbetar på Engelbrektsskolan i Borås. Foto: Privat.

Leif Blomqvists elever slipper fnasiga ändar på sina rundstavar. Han är trä- och metallslöjdslärare på Engelbrektsskolan i Borås och näst på tur i vår artikelserie "Mitt viktigaste redskap".

”Sammansättning av skåp och lådor är grunden till väldigt mycket. Alltså när man ska använda träplugg för att skapa själva stommen till något. Och då är ’hållare för rundstav’ väldigt användbar. Det kan nämligen vara lite knepigt att skapa ett bra snitt på staven. Dels är det svårt att hålla en stav stilla, eller att spänna fast den utan att den blir alldeles platt. Och dels är risken stor att den bli fnasig i ändarna.

Det här är inget nytt och kan se ut på olika sätt och förenklar verkligen det momentet.

Användaren lägger staven i en klyka med skåror i och placerar sågen i en av dem. De hållare jag tillverkar har en underdel för att den ska passa in i hålen i bänken. Väl på plats är det bara att såga, och man får ett perfekt sågsnitt i staven, varje gång.

Automata är en bra uppgift för årskurs sex, tycker Leif Blomqvist. Foto: Privat.

Att tillverka en automata är en ganska vanlig uppgift, vilket mina elever brukar göra i årskurs sex, och då är den här hållaren väldigt bra att ha.”

Berättat för: Anna-Karin Hallonsten

Vill du också vara med och berätta om ditt viktigaste arbetsredskap här? Hör av dig till oss på hampus.jarnlo@lararen.se!

Leifs tre andra favoriter:

  1. Limklämmor som ser ut som kraftiga klädnypor, i stället för tvingar. De är enkla att hantera och ger ett väldigt bra tryck.
  2. Japansågen, eftersom man drar den emot sig när man sågar. Dragsågar är väldigt bra, överlag.
  3. Att låta eleverna titta på Youtubeklipp som på ett enkelt sätt beskriver olika moment som krävs för att utföra en arbetsuppgift. Jag har nog gjort runt 300 klipp under åren. I stället för att fråga mig kanske de kan hitta svaret genom att titta på filmen, och då slipper jag vara på flera ställen samtidigt. Men det funkar nog bäst på mellan- och högstadiet. När man jobbar med yngre elever får man göra på andra sätt.

LÄS ÄVEN

Slöjdläraren Martin Ånskog om sitt viktigaste redskap

Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena

Han lessnade – och gjorde en egen lärobok om bildförståelse