Sök

Slöjdklassens små gula ankor ska rädda liv

Eleverna Mia och Benjamin pärlar ankor tillsammans med slöjdläraren Jennie Kronvall Weberg på Skapaskolan i Huddinge.

Ett femtiotal pärlplattor med gula små ankor har spridits i offentliga miljöer för att få fler att donera organ – och rädda liv. Bakom initiativet står slöjdläraren Jennie Kronvall Weberg och hennes femmor på Skapaskolan i Huddinge.

Jennie Kronvall Webergs dotter har den ovanliga lungsjukdomen Cystisk Fibros. För sju år sedan tog sjukdomen Clare Cruickshanks liv. Den 26-åriga brittiskan var då i desperat behov av en lungtransplantation, men ingen matchande donator fanns. Clare älskade små gula plastankor som hon också samlade på. Så för att hedra hennes minne och få fler att donera sina organ började bästisen Emma Harris att sprida gula handvirkade ankor i offentliga miljöer med information om behovet av att få fler att donera sina organ. Sedan dess har ”The Little Yellow Duck Project” spridits över hela världen.

"Väldigt empatiska"

Så när Riksförbundet Cystisk Fibros Stockholmsförening, där Jennie Kronvall Weberg är aktiv, fick frågan om de ville hjälpa till med en insamling under donationsveckan i början av november tog slöjdläraren med projektet till sina femteklassare på Skapaskolan i Huddinge.

– I låg- och mellanstadiet är det lätt att få eleverna intresserade av att göra skillnad. De är väldigt empatiska, säger Jennie Kronvall Weberg.

Hon gjorde en lektionsplanering utifrån ”The Little Yellow Duck Project”. Först fick eleverna se en film om en pojke som genomgår en hjärttransplantation, sedan berättade hon om sin dotters sjukdom.

Därefter fick eleverna själva välja vilken organisation de ville samla in pengar till och efter lite research landade valet på Hjärt-Lungfonden.

Tränar finmotoriken

Slutligen var det dags att pärla de små gula ankorna och förse dem med en qr-kod med information om hur man kan ansluta sig till donationsregistret eller skänka pengar.

– Vi vet ju alla hur finmotoriken är i dag hos ungdomar som bara sitter framför plattan. Så att göra pärlplattor är en bra uppgift som också förbereder dem för nästa steg i slöjden som är att göra en egen design som de ska få brodera med korsstygn. Vi jobbar med pixlar helt enkelt, säger Jennie Kronvall Weberg och tillägger:

– Sen blir de pepp när de förstår att Minecraft är uppbyggt på samma sätt som en pärlplatta.

"Barnen tycker att det är superhäftigt"

Drygt 50 pärlplattor, i tre olika varianter, blev det som i början av november spreds ut i offentliga miljöer i närområdet.

– Hittills har vi fått in 1 500 kronor från helt okända människor. Barnen tycker att det är superhäftigt att se hur summan växer hela tiden. De har fullt fokus på att samla in pengar till välgörenhet nu, säger Jennie Kronvall Weberg och tillägger:

– Det är ju det jag är ute efter! Jag vill att de ska känna att de är en del av samhället och att det de gör är viktigt. Det blir värdeskapande när vi arbetar med slöjdmoment som gör skillnad. För mig är det självklart att jobba med värdegrundsfrågor i slöjden, att vara normkritisk och arbeta språkutvecklande i slöjden är mina specialintressen. Men det står faktiskt i läroplanen också: att vi ska jobba med hela människan.

Här hittar du Skapaskolans insamling.

Och här hittar du mer info om Riksförbundet Cystisk Fibros.

LÄS ÄVEN

Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”

Slöjda med dator eller tumstock?

Så kan långa naglar ställa till det i skolan

Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av