Sök
Publishing-priset logga

Smörgåspapper räddar Ingers bildlektioner

Bildläraren Inger Persson anser att elever kan lära sig mycket genom att kopiera andra och har hittat ett smart sätt för hur de kan göra det. Foto: Privat

En bild säger mer än tusen ord. I stället för att förklara muntligt hur eleverna kan förbättra sina teckningar lägger Inger Persson smörgåspapper på deras verk, skissar och ger förslag på hur de kan utveckla sina alster.

”När jag började på Norrevångsskolan i Eslöv för två år sedan hittade jag en papperslåda full med mellanläggspapper längst in i ett skåp. Alltså en form av smörgåspapper som är lite kraftigare än de som textillärarna använder. På de flesta arbetsplatser finns lager av allt möjligt, för vi bildlärare är bra på att samla på oss.

Det här mellanläggspapperet är det bästa hjälpmedlet jag har när eleverna tecknar. I stället för att försöka förklara muntligt hur eleverna kan utveckla sina teckningar, ändra komposition eller tyngdpunkt, kan jag snabbt förklara det genom att lägga mitt smörgåspapper ovanpå, skissa och ge dem förslag på hur de skulle kunna göra annorlunda. Sedan lyfter jag bort papperet. På det här viset slipper jag rita på elevernas teckningar. Det är även väldigt tidseffektivt. Nu kan jag bara gå runt och säga ’Åh vad bra, titta där! Men har du provat så här?!’ En del elever vill att jag ska lämna papperet, andra säger ’Ok! Nu fick jag en ny idé’. För min del är det ett sätt att kicka igång en elev, genom att visa att det finns alternativa lösningar. En bild, i det här fallet en enkel skiss på ett papper, säger mer än tusen ord och är det något vi är experter på, så är det ju att förklara med bild. Jag tycker inte att man kan kräva att elever ska stå och skissa, skissa och skissa. Dessutom hinner inte eleverna komma in i ett flow, eftersom bildtimmarna är så få. Därför måste vi bildlärare hjälpa till med smarta lösningar.

Jag anser att man kan lära sig mycket genom att kopiera andra. Det är nog därför som Pinterest och liknande tjänster fortfarande är så populära. Att rita av något är en del i att lära sig hur formen känns i handen; har du provat att rita av något så är chansen stor att du kan göra det på egen hand nästa gång, brukar jag säga.”

Berättat för Anna-Karin Hallonsten

(Inger Perssons mellanläggspapper är snart slut och hon har endast hittat varianter i mindre format i livsmedelsbutiker. Tips, någon?)

Vill du också vara med och berätta om ditt viktigaste redskap här? Hör av dig till oss på hampus.jarnlo@lararen.se!

Tre tips till:

  1. Färdiggrundad bomullsduk på bred rulle: Väldigt prisvärt! Och om budgeten börjar sina går det även bra att måla på tunn kartong som finns att köpa för en rimlig summa på många byggvaruhus.
  2. OH-projektor/overheadmaskin: Tidseffektivt tillvägagångssätt om eleverna vill måla större tavlor. Eleverna får börja med att skissa idéer på ett papper. När delarna och partier är på plats ritas motivet av på en ritfilm med en overheadpenna som läggs på en OH-projektor. Då projiceras bilden i större skala på duken, papperet eller den kartong som tillfälligt har fästs på väggen och eleverna kan börja skissa upp konturerna.
  3. Färdiga meningar. Att arbeta med bildanalys och lära sig att prata om bilder kan vara svårt för många elever, vilket kan underlättas med att ge eleverna påbörjade meningar. Några exempel: I bakgrunden ser jag… De färger som syns tydligast… Jag tror att motivet föreställer…

Inger Persson

Född: 1962.

Bor: I norra Skåne. 

Skola: Norrevångsskolan i Eslöv, årskurs 7–9.

Antal år i yrket: 25 år.

Utbildning: Umeå universitet.

Annan yrkeserfarenhet: Har arbetat inom skogs- och livsmedelsindustrin och som grafiker.

Därför blev jag lärare: ”Det låter kanske lite krasst men det berodde på att jag kände att bild var något jag verkligen var bra på när jag var yngre.”

LÄS ÄVEN

Eleverna synar bilder med skeva skönhetsideal

Martins täljstöd förenklar slöjdarbetet för eleverna

Bildämnets historia Från estetisk fostran till fritt skapande