Sök
Publishing-priset logga

Slöjdläraren om tvingen som lyfter elevernas alster

Trä- och metalläraren Henrik Boström slår ett slag för fanér. Foto: Privat.

Henrik Boström på Rödselskolan i Oskarshamn älskar att arbeta med fanérteknik – en traditionell hantverksteknik som bidrar till det där lilla extra i elevernas alster. Favoritredskap för att få till det? Tvingen!

”En av mina ambitioner är att dela med mig av äldre hantverkstekniker, så att de inte försvinner. Men också att eleverna ska få skapa egna uttryck, där traditionella tekniker kan bidra till nya idéer. Och allt det kan man åstadkomma med hjälp av tvingen, olika träslag och träfanér med lim.

Foto: Privat.

Men vilken tving tycker jag är bäst? Ja, jag tycker om alla sorters tvingar: snabbtvingen (enhandstvingen), limtvingen och skruvtvingen, eftersom alla har den gemensamma egenskapen att de kan sammanfoga trälager genom att limma ihop olika delar.

Dessutom är den hantverkstekniken väldigt tacksam för återbruk. Dels kan man använda spillbitar i olika träslag och dels kan man laga ett trasigt handtag eller göra en egen stil på stekspaden. Man kan även laga en sprucken skärbräda med hjälp av tvingen.

Foto: Privat.

En av mina favorituppgifter är att låta eleverna arbeta med att skapa fanérränder när de ska göra ett skrin. Att limma ihop olika träslag, ljusa och mörka, och tillverka mindre detaljer av det kan bidra till väldigt personliga uttryck på skrinet. Exempelvis trägångjärn, trälås, handtag, träbläck, personliga symboler eller integrerade fanérränder på locket, dörr eller brickan.

En annan finess med tvingen är att du kan laga och fixa till med hjälp av olika trä- och fanérbitar om det går sönder eller har spruckit.

Och här är den: tvingen! Foto: Privat

Sammanfattningsvis tycker jag att man alltid ska ha som mål att engagera eleverna till att försöka åstadkomma ”det där lilla extra”. Det höjer både självförtroendet och självkänslan. Då är fanérteknik väldigt bra. Det lyfter elevernas alster, vilket jag tycker är en väldigt viktig del i slöjdundervisningen. De ska känna att slöjd och kreativitet är något man kan ha nytta av i sitt framtida.”

Berättat för Anna-Karin Hallonsten

Tre andra favoriter:

  1. Stämjärn. Krävs när man arbetar med handsinkning. Ett tålamodskrävande pusslande som Henrik Boström brukar arbeta med i årskurs nio. ”Det är en fin gammal hantverksteknik.”
  2. Fyrbackchuck. Skruvas fast i svarven när man svarvar skålar eller träknoppar, exempelvis. Här kan man arbeta med olika träslag och fanér, vilket ger ett vackert uttryck.
  3. Pressmallar. Används för att böja och skapa former av fanér till en stekspade, toastspade eller salladsredskap.

Henrik Boström

Ålder: 49 år.

Skola: Rödsleskolan i Oskarshamn

Bor: Oskarshamn.

Utbildning: Trätekniskt linje och möbel- och inredningssnickare med gesällbrev. Göteborgs universitet för att bli trä- och metallslöjdslärare i årskurs 1–9.

Fritiden: Slöjdar. Just nu går största delen av fritiden åt till dagliga livet och periodvis att fixa på huset.

Därför älskar jag att vara lärare: ”Mitt mål är att lyfta varje elev framåt". Det är fantastiskt när man ser eleven lyckas med sitt skapande.”

LÄS MER

Smörgåspapper räddar Ingers bildlektioner

Så slipper du fnasiga ändar på din rundstav

Debatt: Byt namn på bildämnet i skolan