Sök

Jarnlo: Därför måste vi prata lite först

Hampus Jarnlo, redaktionschef.

”Varför måste vi prata så mycket, kan vi inte bara köra igång?” Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har nog fått den frågan. Elevernas behov av att få jobba med händer och kropp kan vara stort efter en lång dag med teoretiska ämnen – och förväntningarna är ofta höga.

Det kan såklart skapa prestationsångest hos lärare i praktisk-estetiska ämnen att alltid vara den som förväntas ha de roligaste lektionerna. Frågan är bara hur kul och meningsfull undervisningen skulle bli om man inte först gick igenom de grundläggande frågorna: vad, hur och varför? Här kan du läsa hur forskaren och slöjdlärarutbildaren Jenny Frohagen resonerar kring detta.

Under coronavåren, när gymnasieundervisning skedde på distans, var kraven dessutom högre än vanligt på att kunna teoretisera kring – och med ord förklara – praktiska moment. Fråga bara musik­läraren Sara Olrog och eleverna på Mega Musik gymnasieskola i Helsingborg som repeterade hela sin slutmusikal – på videolänk.

Den som ändå inte är övertygad om de talade ordens betydelse får läsa den här artikeln. Där vittnar lärare i bild, slöjd, idrott och hälsa och hem- och konsumentkunskap om hur fel allt kan gå när instruktionerna brister.