De återskapar historiska dräkter i slöjden

Slöjdlärarna Kerstin Lorentzson (tvåa från vänster) och Ingrid Andersson (längst till höger) tillsammans med eleverna Hjalmar Tjäder, som hippie, och Emma Wendel, som Marie Antoinette. Foto: Emelie Asplund

Ju friare uppgift, desto tydligare behöver strukturen vara. Det anser slöjdlärarna Kerstin Lorentzson och Ingrid Andersson, vars elever tar sig an nya tekniker när de skapar dräkter från gamla tidsepoker. 

LEKTIONSBANKEN: Modets historia – här kan du läsa hur slöjdlärarna lägger upp arbetet

När undervisningen på Hålabäcksskolan i Kungsbacka förra våren skedde på distans fick eleverna fördjupa sig i mode genom tiderna. Tillbaka på plats i skolan i höstas fortsatte de med praktiskt arbete och fick i uppgift att skapa dräkter från valfri tidsepok, med målet att visa upp dem på en modevisning i slutet av terminen.

"Struktur jätteviktigt"

Eleverna i årskurs nio har i mindre grupper bland annat sytt en avancerad 1700-talsklänning, en hippieoutfit och en multifunktionell ”framtidsjacka” av ett långt blixtlås. Slöjdlärarna Kerstin Lorentzson och Ingrid Andersson delade in arbetsprocessen i fyra lika långa delar, där eleverna skulle hinna med olika moment. Från planering och skiss till utförande, utveckling och till sist återhämtning. 

– I en så här enormt fri uppgift är struktur jätteviktigt. Vi lägger mycket tid på att skissa och fundera på vad som är möjligt utifrån det material vi har. Ofta greppar de efter för mycket i början. Vi var också tydliga med att alla i gruppen skulle sy varsin del av outfiten, säger Kerstin Lorentzson.

Modevisning senare i vår

De har tömt skolans förråd på gamla tyger och låtit eleverna använda allt från foder, regntyg och spetsar till överblivet tyg hemifrån. För att få Marie Antoinette-klänningen att stå ut satte eleverna ihop rockringar i olika storlekar i en stålställning med vadd. 

– Det blev mycket diskussioner mellan eleverna hur de skulle lösa olika saker. Killarna i hippiegruppen hade nästan inte gjort något i slöjden. Nu har de sytt varsin skjorta, byxa och väst.

Modevisningen, som blivit uppskjuten till senare i vår, har varit en motivation för eleverna.

– Vi har också haft många roliga samtal under lektionerna om historia och mode, i och med att de valt epoker som de fastnat för.  

LEKTIONSBANKEN: Modets historia – här kan du läsa hur slöjdlärarna lägger upp arbetet

LÄS ÄVEN

Slöjdguru ger uråldrig teknik ett uppsving

Bengt har arbetat som slöjdlärare – i 57 år

Hennes uppgift tar slöjden in i framtiden

Slöjdparet som utmanar förlegade roller