Sök
Publishing-priset logga

Hatisk genre kan berika musikundervisningen

Låten Freezing moon av de norska black metal-bandet Mayhem är bra klassrumslyssning, menar forskaren Ketil Thorgersen. Foto: Wikimedia commons/Privat

Rädsla, hat och aggression är några känslor som förmedlas i black metal. Men nu menar två forskare att den extrema genren kan berika skolans musikundervisning på flera sätt.

Den extrema och svårlyssnade musikstilen black metal förknippas ofta med satanism, våld – eller till och med fascism. Musikernas förkärlek till ansiktsmålningar, grisblod och rekvisita i form av huggvapen ger ett aggressivt intryck.

– De är duktiga på att uttrycka känslor, stämningar och budskap. Banden pratar om att skrämma publiken och de använder alla sinnen. Som att gräva ner sina scenkläder för att förmedla lukten av förruttnelse.

"Glada och kärleksfulla"

Det säger Ketil Thorgersen, lektor i musikpedagogik vid Stockholms universitet. Tillsammans med Thomas von Wachenfeldt, universitetslektor och lärarutbildare vid institutionen för estetiska ämnen i Umeå, har han intervjuat nordiska black metal-musiker mellan 15 och 25 år om lärande och synen på skapande.

– Många uttryckte en existentiell grund, musiken blev ett sätt att jobba med självbilden och att komma i kontakt med sina känslor. Genom att få uttrycka destruktivitet i musiken höll de sig glada och kärleksfulla i övriga livet, säger Ketil Thorgersen.

Tre ingångar till black metal

Tre tips från Ketil Thorgersen:

  1. Helvete – historien om norsk black metal
    Nyproducerad tv-serie i fyra delar som kan ses på SVT play fram till augusti 2021. ”Den beskriver just människorna bakom musiken, deras drivkrafter och känslor kring skapande.”
  2. Blod eld död – en svensk metalhistoria
    Fackbok från 2012 av Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg. ”Lättillgänglig med insiktsfulla intervjuer och ett populärvetenskapligt tilltal.” Finns som e-bok och pocket.
  3. Lord of chaos
    Film av Jonas Åkerlund från 2018, som handlar om ett uppmärksammat mord på en musiker i början av 1990-talet. ”Väldigt stark, men omstridd i black metal-miljön. Den visar hur unga de här musikerna var och hur deras aningslösa lek med döden går över styr.”

Ni menar att black metal kan berika musikundervisningen i skolan. Hur då?

– I grundskolan och gymnasiet lär man sig först en teknik eller en låt, och sedan kommer uttrycket. Inom black metal utgår man i stället från vad man vill förmedla. Det synsättet tror vi kan skapa motivation hos elever. Man kan till exempel experimentera med olika tekniker eller röstlägen för att skapa stämningar.

Vilka känslor kommer till uttryck i den här musiken?

– Vi har särskilt studerat hat, som är ganska vanligt förekommande. Dels handlar det om hat mot hyckleri i samhället, till exempel kring vad textförfattarna anser vara falska föreställningar om lycka. Ofta riktas det mot organisationer som upplevs inskränka människors frihet, en slags ultraliberal, nihilistisk ideologi som kritiserar nationalstaten och religioner. Dels är det ganska mycket självhat, låtar som behandlar den egna oförmågan och personliga misslyckanden.

Varför ska skolan uppmärksamma den här typen av destruktivitet?

– Det finns många obekväma genrer som skolan är rädd att ta tag i, men som eleverna lyssnar på i sitt identitetsskapande. Om skolan tar avstånd från det kan vi inte hjälpa eleverna att navigera i det svåra. Därför ska man vara försiktig med att censurera musik. Självklart menar vi inte att man ska använda black metal i all undervisning, men kännedom om den kan vara lärorik.

Fotnot: Ketil Thorgersen och Thomas von Wachenfeldt bidrar med kapitlet ”You who hate God: Investing in love and hate through the sound of satan” i antologin Difference and division in music education (2020).

Lyssna i klassrummet!

Tre tips från Ketil Thorgersen och David von Wachenfeldt

  1. Mayhem: Freezing moon
    ”Från det Mayhem som uppstod efter alla död och fördärvelse i början av 90-talet.”
  2. Watain: They rode on
    ”Klassisk melodisk svensk black metal, så nära man kommer en ballad i genren.”
  3. Mephorash: King of lords, lord of lords
    ”Ungt svenskt band som hyllades som det bästa inom genren förra året.”

LÄS ÄVEN

Ämneslärare – har du rätt lön?

Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena

Det är dumt att ställa ämnen mot varandra

Han får håglösa elever att bli stolta låtskrivare