Sök

Lärare vägrar släppa in vikarier i sina estetsalar

Åsa Fant Perdsjö och hennes närmaste kollegor släpper inte in några vikarier i den kombinerade bild- och musiksalen. Foto: Åsa Fant Perdsjö/Lina Alriksson

Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har tröttnat på att behöva städa upp efter vikarier. Bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjö och hennes kollegor undviker problemet genom att helt enkelt inte släppa in obehörig personal i skolans kombinerade musik- och bildsal.

– Om saker är hela och rena så är eleverna mer rädda om dem än om det ser ut som kriget när det kommer.

Mer komplicerat än så är det inte, enligt bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Hon är en av många som den senaste tiden följt vår rapportering om slöjdsalar som förvandlats till kaotiska bombnedslag. Artiklarna har väckt stort engagemang i sociala medier och flera läsare menar att det finns en enkel lösning på problemet: släpp aldrig in vikarier i din sal om du inte vet vad de går för.

– Jag har haft bild på vår skola i många år och har penslar och akvarellådor som är kanske 10–15 år gamla. Men de fungerar fortfarande för att jag vet hur man sköter dem. Jag sköljer av dem, doppar dem i äggvita och ser till att alla strån är åt rätt håll. Det räcker att en vikarie, som inte vet det, har en lektion i min sal och så måste jag slänga en del material, säger Åsa Fant Perdsjö.

3 000 kronor för material till 240 elever

Hon påpekar att sådana snedsteg väldigt snabbt riskerar att spräcka hennes årsbudget på 3 000 kronor för 240 elever (papper, lim, saxar och pennor får hon via skolans allmänna inköp).

Åsa Fant Perdsjö och hennes fyra närmaste kollegor delar på en kombinerad bild- och musiksal på Bäckaskolan i Gnosjö, vilket innebär att det blir extra viktigt att alla fem följer samma regler.

– Det är ingen av oss som släpper in vikarier. Vi har en samsyn och är överens om hur det ska vara. När det är bild rör du inte instrumenten och vice versa. Vårt målarrum är deras gitarrum, så det krävs verkligen att det sköts.

Men kan inte en vikarie lära sig det med rätt instruktioner?

– Vi har en ”fast vikarie” på skolan som är med mig på bilden ibland. Hon vet hur det funkar och kan ha egna lektioner i vår sal. Men någon utifrån? Aldrig! Det har jag haft tidigare – aldrig igen. Det handlar inte om att de är dumma eller ointelligenta, ofta har de bara inte kunskapen som krävs. Varken för vad materialet kostar eller hur man vårdar det, säger Åsa Fant Perdsjö.

Var är de i stället?

– De får vara i elevernas vanliga klassrum, så skickar jag ut en planering i OneNote som funkar där. Om det är en klasslärare som tar min lektion tycker de ändå att det är enklare att ha det i sin egen sal. De känner sig hemma där, säger hon och fortsätter:

– Ingen lärarkollega skulle gå och plocka bland mina grejor. På vår skola respekteras bild på samma sätt som alla andra ämnen. Vi har byggt upp det förtroendet.

"Måste visa respekt för våra ämnen"

Att alla på skolan har den respekten för de praktisk-estetiska ämnena är, enligt Åsa Fant Perdsjö, en viktig effekt av att hon och hennes kollegor inte låter vem som helst härja fritt i estetsalen.

– Om vi respekterar oss själva och det jobb vi gör, då måste vi också visa alla andra att vi gör det. Att vi har ett uppdrag, en läroplan att följa. Då kan vi inte bara släppa in vem som helst och låta eleverna måla fritt i våra salar, säger Åsa Fant Perdsjö och tillägger:

– Jag skulle exempelvis aldrig gå in i en träslöjdssal och ha undervisning där, för jag har ingen aning om hur det fungerar. Det hänger lika mycket på oss som har de här ämnena. Vi måste visa respekt för, och hjälpa, varandra.

LÄS ÄVEN

Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av

Starka reaktioner på lärarnas mardrömsbilder

Vikarier i bild behöver detaljer

Så blåser Åsa liv i bildlektionerna

Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”

När allt blir kaos

Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö