Sök
Publishing-priset logga

Vissa äter gratis – andra får betala

”Det borde finnas en pedagogisk plan för skolmaten”, tycker Rikard Tellström, docent i måltidskunskap och etnologi. Foto: Johnér

Pedagogisk skollunch är en del av många lärares skoldag. Trots det måste många betala för den.
– Det borde vara gratis för alla, säger Fredric Hillertz, lärare i Apelskolan i Falkenberg.

30 kronor i Kungsbacka men gratis i Tranemo. Det är stora skillnader på vad en lärare betalar för pedagogiska luncher.

Någon samlad statistik finns inte och är i princip omöjlig att göra. För i vissa kommuner finns det en policy som gäller på alla skolor medan andra kommuner låter rektorn bestämma om det ska kosta eller inte.

Men generellt kan man säga att det är vanligare med gratis pedagogisk lunch i förskolan än i grundskolan.

Fredrik Hillertz.

Orimligt, tycker Lärarförbundet, som länge drivit kravet att de pedagogiska luncherna ska vara gratis. Oavsett var undervisningen sker.

I Falkenberg kämpade lärarna häromåret för att slippa betala. Då skulle kommunen höja priset för de pedagogiska luncherna. Lärarna ville ha lunchen gratis, eller åtminstone inte få priset höjt.

Men lärarna förlorade slaget. Den gången.

– Det är rimligt att det är gratis när man äter med barnen, säger Fredric Hillertz, lärare på Apelskolan i Falkenberg och ordförande för Lärarförbundets lokalavdelning.

– Jag äter pedagogisk lunch en gång i veckan med en förskoleklass. Dels handlar det om att umgås med eleverna, dels pratar vi om alltifrån att det är bra att äta grönsaker till hur mycket man behöver äta. Ibland handlar det också om att lära dem hålla i kniv och gaffel. Det kan inte alla.

Fredrik Hillertz tycker att skolmåltiden borde vara en mer integrerad del av skolan.

Tas det inte på allvar?

– Nej, inte i det stora perspektivet. Det har varit särskilt tydligt under pandemin. Då ska man ändå knöka ihop sig alldeles för många i matsalen. Man kan inte sprida ut mattiderna eller gå och äta någon annanstans. Det borde vara tydligare vad man vill med skolmåltiden.

Det tycker också Richard Tellström, docent i måltidskunskap och etnologi vid Stockholms universitet.  Han menar att den pedagogiska måltiden är en halvmesyr. Ska den finnas måste den specificeras och skrivas in i skollagen.

– Dagens skolmat är bra och uppfyller de kvalitetskrav man kan ställa. Det som inte uppfylls är att skolmåltiden ska vara pedagogisk. Det saknas en pedagogisk plan för måltiderna som finns för de flesta ämnen. Ska måltiden vara pedagogisk måste den ingå i lärarnas arbetstid och vara kostnadsfri för dem.

Här är elevernas favoriter:

  1. Tacos
    Pizza
    Pannkaka
    Spagetti och köttfärssås
    Hamburgare

… och de här får tummen ner:

  1. Fisk
    Vegetarisk mat
    Soppor
    Falafel
    Blodpudding

Källa: Skolmatsbarometern, 2016, som bygger på en omröstning bland 6 500 skolelever.