Sök

Läraren Elin räknar matte på Youtube

Matteläraren Elin Gawell är frontfigur i Youtubeserien ”Vi räknar på det”. Ett av mattetalen handlar om att räkna på hur lång tid det tar för luggen att växa ut efter klippning. Foto: Samuel Unéus

Ska det klippas lugg eller inte? Hur lång tid tar det egentligen att komma över ett ex? Matteläraren Elin Gawell gör tillsammans med influencerkändisen HanaPee matematik av livet, av stort och smått. På Youtube.

– Om jag hade en tröja som beskrev min personlighet skulle det stå nörd på den, säger Elin Gawell.

Bänkarna i klassrummet på Gustavsbergs gymnasium där hon är inne på sitt femte år som lärare, är orange. Tröjan hon bär är gul men helt utan nörd-tryck.

Youtubeserien där hon är med, ”Vi räknar på det!”, som Teknikföretagen ligger bakom, är tänkt att locka fler tjejer till teknikämnen och till matematikens värld. Den har nått många högstadieelever, konstaterar Elin Gawell.

– Matte är det roligaste jag vet och om fler personer kan börja tycka att det är intressant och att de skulle vilja lära sig mer, då är det absolut någonting jag vill medverka till. Alla kan lära sig.

Att betrakta sig som en matteperson eller inte är främst en fråga om matematiskt självförtroende.

Matematik behöver inte vara tråkigt, krångligt eller abstrakt. ”Vi räknar på det!” ska avdramatisera ämnet och få fler högstadieelever att känna att matte är relevant för dem, såväl tjejer som killar.

Elin Gawell poängterar, med tanke på både serien och skolan, att det inte är någon större skillnad på att undervisa tjejer och killar. Skiljelinjen finns i stället mellan elever som ser sig som “mattepersoner” och elever som inte tycker sig vara det. Det är som att det är okej att inte vara någon ”matteperson”. Väldigt få pratar på samma sätt om samhällskunskap eller engelska, menar hon och lägger till att det är viktigt att förändra attityden hos människor i stort.

Best Kesemire: ”Det som gör Elin till en bra lärare är hur hon förklarar, hon förstår vad olika personer kan och inte kan. Filmerna är jättebra, dem kan man titta på tills man förstår.” Kawtr Ali, Salman Makanda och Best Kesemire går i årskurs 2 på Gustavsbergs gymnasium, vård- och omsorgsprogrammet. Foto: Samuel Unéus

– Man kan absolut gå från icke-matteperson till matteperson. Det är en inställningsfråga och man måste våga omvärdera bilden av sig själv. Som lärare handlar det om att hitta nivån där eleven kan lyckas för att bygga upp det matematiska självförtroendet. Att betrakta sig som en matteperson eller inte är främst en fråga om matematiskt självförtroende.

Två säsonger har det blivit av ”Vi räknar på det” med Elin Gawell och influencern HanaPee (Hanna Persson). Den första säsongens åtta avsnitt består av vardagsproblem i skolmiljö som raskt och humoristiskt bollas över till ”Kingen av matte”, Elin, som i präktig lärarkostym, räddar skivan med sina uträkningar.

I nästa steg skulle de i våras åkt runt i landet för att träffa ungdomar men då kom pandemin och i stället provade de att sända live med en högstadieelev i varje avsnitt. Hon har fått mycket respons men konstaterar att en del har sagt att de inte lärde sig något av filmerna.

Elin Gawell

Ålder: 39 år.
Bor: Värmdö.
Bakgrund: Licentiatexamen i matematik, ämneslärare i årskurs 7–9 och gymnasiet. Har undervisat i matematik på Stockholms universitet.
Arbetar: På Gustavsbergs gymnasium.
Syns i: Youtubeserien ”Vi räknar på det!”. Det är hon och influencern HanaPee, som egentligen heter Hanna Persson, som tillsammans ska väcka intresse för matematikämnet.

– Syftet med filmerna är inte att varje person ska lära sig något eller att man ska bli en fullfjädrad matematiker, utan att det ska vara intresseväckande. Är man en högstadieelev kanske man vänder sig till sin mattelärare och undrar vad förändringsfaktor är. Då har något hänt. Många har sagt att de inte visste att det kunde vara så här roligt med matte.

Foto: Samuel Unéus

Elin Gawells dröm är fortfarande att åka runt i Sverige och träffa ungdomar, gärna på scenen i skolornas aulor, så publikt som möjligt.

– Jag har förstått att det finns en del som tycker att det är jobbigt att stå framför kameran. Men för mig är det ingen skillnad mot att stå i klassrummet, jag får göra det jag tycker är roligt och berätta om något som jag gillar och då vill jag ju att alla människor ska få höra det så klart, säger Elin Gawell.

Vägen till klassrummet i Gustavsberg har varit krokig trots att hon är uppvuxen i trakten, på Värmdö. Elin Gawell tror att hon nog var en ganska knepig elev. Under låg- och mellanstadiet tyckte hon att matte var jättetråkigt och efterhand har hon förstått att det var för att allt de gjorde var helt självklart för henne.

– Då är det svårt att tycka att något är roligt, om det är för lätt hela tiden.

Efter högstadiet flyttade hon till Lysekil för att gå på marinbiologprogrammet. Hon var tydlig i kommunikationen med sin lärare: ”Vet du, jag tänker inte lyssna på vad du säger. Jag tänker bara sitta här och jobba alldeles själv och mycket snabbare än de andra. Så det är ingen idé att du pratar med mig.”

– Nu kan jag tänka att såna elever är så himla tråkiga att ha i klassrummet. Men min lärare lät mig hållas.

De är störst i Sverige på Youtube

Här är de svenskar som nådde flest via Youtube under 2020, ­enligt Medieakademin. Hur många namn känner du igen?

  1. Therese Lindgren
  2. Jocke & Jonna
  3. IJustWantToBeCool2
  4. Sebastian Tadros
  5. Gordon Dewoon

Trots planer på att bli logoped sökte hon en grundkurs i matematik och fick då ett välkomstbrev: ”Vi rekommenderar att du repeterar de här uppgifterna och om du tycker att de är lätta så kan du läsa en extrakurs”. Uppgifterna var enkla för Elin och hon hoppade på extrakursen där en professor tidigt sa: ”Det här är vad du borde syssla med!”.

Så blev det och till slut efter många år på universitetet, för att göra en lång historia kort, insåg hon att älskar att undervisa.

– Valet att bli lärare har jag aldrig ångrat. Jag älskar att jobba i skolan och jag älskar mina elever.

Men trots att hon själv var en högpresterande elev som trivdes bäst när hon fick köra sitt eget race, har hon själv främst elever på yrkesprogrammen och på samhällsvetenskapliga programmet.

– De eleverna brukar ju inte alltid tycka att matte är kul. Men de har också rätt att få lära sig matte. De kanske inte kommer att börja älska matte bara för att de får ha mig som lärare men om de ändå har med sig en nyfikenhet på matte när de slutar, då är jag nöjd.

Salman Makanda: ”Jag tycker inte om matte egentligen men hon gör att man hänger med ändå, hon gör det svåra lätt.” Foto: Samuel Unéus

Den Elin som en gång ville sköta sig själv brinner numera för att dela med sig av sin kärlek till matematiken. Hon tror att man inte förstår saker förrän man kan förklara dem för någon annan. Förra året när hon undervisade elever som gick Matematik Grund, elever utan betyg från årskurs 9, inledde hon en lektion med: ”Vet ni, i dag ska vi jobba med det som fick mig att bli intresserad av matte från början, det som gör att vi kan lösa nästan alla problem, ekvationer!”. En elev tittade på henne och sa: ”Asså, Elin, allvarligt, menar du att det här var det som fick dig att tycka att matte var kul?”.  

När Elin Gawell inte är i skolan (eller hemma vid datorn) är hon gärna utomhus. Precis lika mycket som hon älskar matte älskar hon naturen. Hon vandrar, paddlar, simmar och fastnar i olika projekt. Det kan vara fåglar, fjärilar, insekter. Just nu är det lavar.

Hon flikar in att hon privat är en annan än den energiska entusiast som gör show av matematik i skolan och på Youtube.

– Jag är ganska introvert annars. På nåt sätt så gör jag slut på hela mitt sociala kapital på jobbet och när jag kommer hem, då vill jag bara vara i fred, säger hon och ler.

5 mattetal i serien ”Vi räknar på det!”

  1. HanaPee ska ha fest och har bjudit två personer.  Alla inbjudna får ha med sig två personer. Hur många kommer antalet gäster att bli?
    Elin räknar ut det med hjälp av mönster och kommer fram till två olika svar. Antingen 2 047 personer eller 2 048 personer.
  2. HanaPee vill bli modeinfluencer och undrar hur många olika Dagens outfit hon kan lägga upp? Hon har 115 tröjor, 11 par byxor, tre kjolar och 12 klänningar. Elin räknar ut sitt svar med hjälp av att multiplicera antalet överdelar och underdelar + klänningar. Svaret blir 1 622 olika outfits.
  3. HanaPee har slagit vad med sin kompis om att hon kan se 5 000 pandaklipp på en månad men har inte wifi på skolan. Så räcker hennes surf?
    Med hjälp av prefix och enheter räknar Elin ut svaret. Klippen är fem minuter långa och upplösningen är 480. HanaPee har åtta gigabyte på en månad. En film drar 50 megabyte. Hon kan kolla på 160 klipp.
  4. HanaPee undrar om hon ska klippa lugg eller inte och Elin räknar med hjälp av funktioner. Hår växer i genomsnitt 1,2 centimeter per månad så om HanaPee klipper sin lugg två centimeter lång tar det 15 månader för luggen att växa ut igen.
  5. Hur lång tid tar det att komma över ett ex, undrar HanaPee och då antar Elin att smärtan och saknaden avtar med 15 procent per vecka och räknar då på detta med hjälp av förändringsfaktor. Efter tio veckor har smärtan och saknaden minskat till under 20 procent.
  • I lärarmaterialet till ”Vi räknar på det!” finns förslag på hur man kan jobba vidare med allt från programmering till geometri, funktioner och sannolikhetslära.