Sök

Podcast: Så vänder vi läskrisen i skolan

Så får vi de mest läsovana eleverna att börja läsa böcker. Lärarna Fredrik Sandström och Anne-Marie Körling diskuterar med programledaren Emma Olsson. Foto: Linnéa Tammerås

I nya avsnittet av podden Läraren pratar vi med läsexperterna Anne-Marie Körling och Fredrik Sandström om läsraset – hur kan lärarna vända krisen?

Hälften av alla elever i årskurs nio läser mindre än en sida text varje dag, visar ny statistik från Högskolan i Dalarna.

– Jag blir förskräckt när jag tar del av den undersökningen. Skolan har övergett texten och boken som främsta källan till upplevelser och kunskap ­– till förmån för Youtube och powerpointpresentationer. Alla vi lärare, inte bara vi som är svensklärare, måste tillsammans ta tillbaka boken in i undervisningen, säger Fredrik Sandström i poddavsnittet.

Anne-Marie Körling fyller i:

– Vi behöver en organisation där läsningen är central, och så tycker jag att det vara högläsning oavsett årskurs, även i årskurs nio. När jag pratar med mina finska kollegor så säger de att läsning är "för njutning". Men vi säger att det är nyttigt. Det är klart att det är nyttigt och viktigt, men själva läsningen är ju njutning!

Tänk långsiktigt!

Så vad kan lärarna göra? Anne-Marie berättar att hon själv alltid bär med sig en massa böcker i sin väska eller under armen.

– Jag kan ha hemliga rastmöten med elever som lånar böcker ur min väska och nu har jag en elev som lånat Harry Potter, skriven som dramatik, av mig. Han hade aldrig läst en sådan bok förr. Sedan kom han tillbaka och undrade om han kunde få boken av mig så att han kunde ge den vidare till sina kompisar. Och nu har hela det kompisgänget läst den. Så vi ska inte tro att eleverna inte vill läsa, säger hon.

Trots dystra siffror för läsningen är det inte läge för panik, säger Fredrik:

– Jag tror att vi skulle må bra av lite mer is i magen. Jag har mina elever under tre år och man behöver inte förändra saker över en natt. Vi gör det på lång sikt. Jag försöker så små frön, och om det bär frukt om tre år är det jättebra – ibland kanske det tar tio år. Jag möter ofta före detta elever som haft det svårt med läsningen, som nu blivit vuxna och idag är de kanske 20 eller 25 år och de säger att: ”Du Fredrik, nu har jag läst den där författaren som du pratade om för tio år sedan!”

Lyssna på Läraren här!