Sök
Publishing-priset logga

Efter två år – Läraren ökar med 548 procent

Läraren.se:s innehåll engagerar och når ut till allt fler.

För två år sedan genomförde Lärarförbundet en stor organisationsförändring i den journalistiska verksamheten.
Resultat – genomgående höga plussiffror.

I april 2019 tog en ny ledning över Lärarförbundets redaktionella kanaler tillsammans med flera av Sveriges mest rutinerade och kunniga skoljournalister som jobbat många år för Lärarförbundet.

Michael Jonsson
Michael Jonsson, chefredaktör Läraren.

Ny digital spetskompetens rekryterades tillsammans med flera rutinerade tidningsmakare.

Förra våren skapades en nya webbplats, Läraren.se, och nio nya ämnes- och skolformssajter, nya sociala konton, poddar, rörliga format samt magasinet Läraren och nio nya skolformsnischade magasin.

Nu kan man avläsa resultatet av den digitala utvecklingen.

Stor ökning digitalt

Här är senaste årets utveckling jämfört med året innan förändringen (april 2020–mars 2021 jämfört med april 2018–mars 2019):

  • Sidvisningar: +39 procent.
  • Interaktioner*: +548 procent.
  • Kommentarer*: +957 procent.
  • Delningar*: +261 procent. (*Facebook)

– Det är faktiskt en otrolig ökning som klart visar att fler lärare läser och engagerar sig i vår viktiga bevakning, säger Markus Thunberg, digital chef.

Markus Thunberg, digital chef, Läraren.

Sedan november 2020 är också Läraren mest engagerande inom svensk fackförbundspress, när man räknar viktiga interaktioner på Facebook. I november passerade Läraren.se också en miljon sidvisningar.

– Det är fantastiskt roligt att redaktionens slit har lönat sig, säger Michael Jonsson, Lärarens chefredaktör och ansvarig utgivare.

– Men jag är framför allt tacksam mot våra läsare, Sveriges viktigaste yrkesgrupp, som är engagerade och ständigt tipsar oss och delar vårt innehåll.

Webbplatsen Läraren.se belönades i höstas även med ett guld för Sveriges bästa webbtidning, när de tog hem prestigefyllda branschtävlingen Publishingpriset.