Sök
Läraren.se är vinnare av publishingpriset 2020!

”Vi unga ska inte offra hälsan för Skolverkets statistik”

Emiliah Molander och Elin Jernkrok, 15 år, från Skapaskolan i Huddinge, har förslaget att anonymisera nationella proven för att minska på stressen och pressen på eleverna.

Skolverket kommer med orimliga krav och regler som bidrar till psykisk ohälsa hos ungdomar. Ska det verkligen vara så här? Det frågar sig Emiliah Molander och Elin Jernkrok, 15, två av Maria Wimans niondeklassare på Skapaskolan i Huddinge, Stockholm.

Lärarens krönikör Maria Wiman.
Häromdagen läste jag en otäck artikel. Det stod att flera forskningsstudier visar starka belägg för att våra ungdomar stressar sig trasiga i skolan. Betyg från årskurs 6 och införandet av fler nationella prov anses vara orsaker till ökad psykisk ohälsa. Och jag tänker på mina elever som redan första dagen i årskurs nio uttrycker stress och oro över de nationella proven. Det skaver och gör ont att bildning och kunskap hamnar i skymundan för prestationsångest och jakt på stelbenta betyg eller poäng. Så denna gång gav jag pennan till mina elever. Det är på tiden att vi lyssnar på dem:

Maria Wiman


Några veckor av sommarlovet har gått och tankarna på nationella proven har redan börjat snurra i huvudet. Allt man jobbat för i 10 år ska man nu visa på ett prov, ett prov som ska visa hur bra man är, ett prov som antingen kommer att få en stolt eller få ens självkänsla att sjunka djupare ner än vad den någonsin varit. Ett prov som enligt Skolverket ska väga tungt i betygsättningen. 
 
”Tro på dig själv”, ” du behöver inte stressa upp dig”, ”börja bara tänka lite mer positivt”. Meningar man som elev dagligen får höra när man öppnar upp sig och berättar om hur man mår inför lärare. Det är lättare sagt än gjort. Om det hade varit så enkelt att bara börja tänka mer positivt hade vi gjort det för länge sen. Vi har inte valt att må såhär dåligt, vi vill inte må såhär dåligt! 
Det är dags för vuxenvärlden att börja ta vår oro och stress på allvar. 
Vi är barn och det har blivit en ursäkt för att inte ta oss på allvar! Antingen ljuger vi eller så överdriver vi! Att vi är barn, barn som mår såhär dåligt borde alla ta på största allvar. 
 
Med nationella proven blir det fel fokus då man tvingas att lära sig något i stunden för att sedan göra rätt på provet. De kunskaperna kommer man troligtvis glömma efter provet. Ett lärande handlar om så mycket mer, såsom att få ett intresse för ett ämne och att kunna utvecklas i det och framförallt få möjlighet att kunna använda kunskaperna i ett större perspektiv än endast på ett prov. Skolan har gått från att vara en rolig och lärorik miljö till ett ställe ungdomarna får ångest över att bara tänka på. Är det så här det ska vara? Är det så här vi vill att det ska vara? 
 
Vi skulle i stället se det som mer värdefullt och jämlikt om betygen grundades på en helhetsbedömning av elevens kunskaper och lärande. Undervisningen bygger på mötet mellan lärare och elever där man har möjlighet att utvecklas tillsammans och förstå ur flera perspektiv.
 
För att ett lärande ska vara meningsfullt behöver det också vara lustfyllt. Ett värdefullt lärande ligger inte fokuset på rätt och fel utan snarare lusten på att vilja förstå ännu mer.  
 
Vi förstår Skolverket till en viss del. Att vi gör nationella proven är bland annat för att de ska få statistik på hur det går för alla skolor och att få fram en rättvis och likvärdig bedömning till betygsättningen. De måste dock byta strategi. De kan inte behöva statistiken så mycket att det kostar ungdomars hälsa. En lösning på detta är att göra proven anonyma. Proven kommer därför inte väga lika mycket i betygen utan kommer endast göras för att Skolverket ska få statistik på hur alla elever presterar i skolan. Detta kommer att minska pressen och stressen hos eleverna vilket göra att färre ungdomar kommer att behöva må dåligt över nationella proven.
 
Skolverket kommer med orimliga krav och regler som bidrar till psykisk ohälsa hos ungdomar. Ska det verkligen vara så här? Är det meningen att barn ska må såhär dåligt i så tidig ålder över skolan? Och vem tar ansvar för följderna?
 
/ Emiliah Molander och Elin Jernkrok, 15 år
Skapaskolan, Huddinge
 
LÄS ÄVEN
 

OM LÄRAREN DEBATT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vill DU debattera hos oss? Gör så här!

Välkommen att göra din röst hörd i Läraren. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv cirka 2-3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se