Sök

Lärarprofilen om kaoset: ”Funderar på polisen”

HP Tran vill köpa läromedel – inte göra egna. Foto: Adobe Stock

”Jag hoppas lite att jag en dag blir anmäld”, twittrade Göteborgsläraren HP Tran.
Det handlar om att inte ha råd med att köpa läromedel, och i stället tvingas stå framför kopiatorn.

LÄSTIPS: Kommunrankning: De satsar mest och minst på läromedel – nya siffror

Han har beslutat sig för att inte polisanmäla sig själv. För det är klart att det inte är tillåtet att kopiera läromedel.

– Jag har inte råd med böter, säger han.

Och kanske var det inte så allvarligt menat. Tanken med tweeten var att återuppväcka en gammal debatt.

HP Trans twitter-inlägg.

Lärarna om kaoset: var tredje saknar böcker

Var tredje lärare kan inte köpa de läromedel som behövs för undervisningen, visar en undersökning från Läromedelsförfattarna och Lärarförbundet. 

Nära 4 av 5 rektorer är begränsade av sin budget när det gäller inköp av läromedel.

– Det diskuteras, rasas och folk blir upprörda. Men efter en vecka är det bortglömt och vi fortsätter kopiera, säger HP Tran, som nyligen lämnat Vättleskolan i Angered för en mer socioekonomiskt stabil Göteborgsskola.

Men plötsligt har han inte råd att köpa böcker.

Och kopieringen gör något med lärare.

Så påverkas lärarna

– Man blir mer stressad, man hinner inte alltid. Läroboken är också en trygg och stadig grund när man ska gå in i en lektion.

Och med elever.

– Jag tror man lär sig mer med läromedel, än med slitna kopior.

Hur ofta tänker du på att det inte är tillåtet?

– Hela tiden. Varje dag tänker jag: ”Vad håller jag på med?”. Men man måste. Och jag är inte ensam med det. Det är väldigt många lärare i landet som gör det varje dag.

LÄS ÄVEN

Debatt: Kopieringsavtalet riskerar knäcka lärarna" 

Detta krävs i utsatta skolor 

Fridolin: Så använder jag böcker i min undervisning

”Lösningen: Fördubbla läromedelsinköpen!”

FÖLJ OSS GÄRNA PÅ INSTAGRAM!

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.