Sök

Lärarstudentpodden: Martin och Vendela om första VFU:n

Vendela Vicko, programledaren Emma Olsson och Martin Ahlberg pratar om VFU-chocken och om nyvunna lärdomar om läraryrket.

Lärarstudentpodden ger dig allra bästa tipsen från VFU:n. Lärarstudenterna Martin Ahlberg och Vendela Vicko bjuder på lärdomar och mycket känslor i ett peppigt avsnitt.

Tidigt i höstas gästade lärarstudenterna Martin Ahlberg och Vendela Vicko Lärarstudentpodden i ett avsnitt som handlade om första året på ämneslärarprogrammet. När samtalet gled in på kommande VFU:n började Martin ångestvråla i poddstudion:

– Jag kommer att skita knäck!

Så hur gick det? Nu är de faktiskt ute på sin allra första VFU.

– Jo, jag sket lite knäck i början för att jag inte alls visste vilken nivå en elev som går i nian ligger på. Och jag höll på att planera ihjäl mig innan jag började. Min handledare bara tittade på min första lektionsplanering, skakade på huvudet och baxnade.

Martin liknar VFU:n vid en pjäs där man lärt sig replikerna från Universitetet för första akten men inte har någon koll på fortsättningen.

– Jag vet inte replikerna för akt två och vet heller inte vem som spelar de andra rollerna i pjäsen. Jag ska bara in på scen och får hoppas att jag träffar rätt med mina repliker.

Även Vendela tycker att det enormt stor skillnad mellan teori och verklighet.

– Det är så svårt att genomföra lektionerna som man har tänkt. Om jag känner mig som lärare nu? Nja, det är som att jag ”lajvar” lärare lite just nu. Jag känner mig som en inkräktare. Jag kan ju mitt ämne men att vara lärare…? Det känns lite som att bli kastad i vattnet utan att kunna simma.

Lärdomarna och insikterna har varit många under VFU:n. Genom att titta på hur deras handledare håller sina lektioner har både Martin och Vendela till exempel lärt sig att det ofta är smartare att vara lugn och tyst än att vråla om klassen är stökig.

– Istället för att ropa ”tysta!” är det bättre att säga ”lyssna!” som känns mer som en positiv uppmaning. Det funkar mycket bättre, säger Martin.

Lyssna på Lärarstudentpodden här!

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.