Sök

Wiman: Distansundervisning skapar både kreativitet och kaos

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Gymnasieskolorna stängs plötsligt och hela Sverige får ett nygammalt nyord – fjärrundervisning. Det snurrar i huvudet.

https://youtu.be/ZbSpoPOD5OU

Vårt yrke är ju till mångt och mycket fysiskt. Vi jobbar med kroppsspråk, röstläge, händer på axlar, flexibilitet och don efter person. Att undervisa på distans känns spontant som att undervisa till hälften. Fingerspetspedagogiken får sig en törn.

Nu gäller det dock att ställa om. Det är snabba ryck. Vi i grundskolan ska visserligen jobba på som vanligt men vem vet när vi får samma besked som gymnasiet? Vi vandrar i limbo mitt ute i ingenmansland men här finns ingen tid att beklaga sig. Nu jädrar ska digitaliseringen göras rättvisa. Nu ska färdigheter slipas.

Jag och mina kollegor blixtsammankallar möte. Vi ska för säkerhets skull planera hur två, tre, åtta, tolv veckor av undervisning långt bort kan tänkas se ut. Vi experimenterar hejvilt, provar videokonferenser där alla pratar i munnen på varandra, skrattar halvt ihjäl oss när vi kickar ut varandra ur videomötena, chattar enskilt och i grupp, placerar ut oss på olika ställen i byggnaden och försöker kommunicera på alla upptänkliga sätt. Kreativt och kaotiskt. Jag känner hur klumpen i magen sakta luckras upp. Efter några timmar har vi satt agendan. Vi har faktiskt en plan.

https://open.spotify.com/episode/1ZSj9g4LLwSKteAENDAgnB?si=ytZuu1VtTC2GhC5Nje6hhQ

Denna plan kan inte ersätta vår dagliga verksamhet. Den kommer inte att gå till historien som den mest blomstrande undervisningen. Men den kommer att fungera. Den duger i krig.

Tack och lov för mina kollegor. Lyckliga mig för denna älskvärda skara av personligheter och kompetenser som steppar in när världen beter sig oförutsägbart. På internet finns också ett utvidgat kollegium som på bara några timmar samlas i grupper för att dela med sig. En bank av tips, lektionsplaneringar och genomgångar dyker plötsligt upp. Sharing is caring får en alldeles ny skimrande betydelse.

Vi vet inte vad som händer nu, om fjärrundervisningen plötsligt blir aktuell för oss på grundskolan. Men för mig är det kolossalt tydligt att i detta står vi inte ensamma. Tillsammans kommer vi att få ihop även detta. Vår slitstarka, flexibla yrkeskår kommer att stå pall.

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.