Sök

Kravet från ukrainska facket: "Uteslut dem"

Foto SERHII NUZHNENKO/TT. Barn i ett skyddsrum i Ukraina, utanför Kiev.

Skolorna brinner i Ukraina, och fackförbundet Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine vädjar om att internationella lärarfacket Education International (EI) ska utesluta Ryssland.

LÄS ÄVEN: Fångade i kriget: Lärarnas vädjan inifrån Ukraina

Fram till den tredje mars har 160 skolor eller institutioner förstörts, enligt ett uttalande från utbildningsministern. Efter det saknas uppgifter. Det säger Ljudmyla, anställd av Trade Union of Education and Science Workers of Ukraine (TUESWU). Organisationen är Ukrainas största lärarfack, och ansluter även studenter.

LÄS ÄVEN: Delar propaganda – ryska lärare kan uteslutas 

Fackets krigskrav

Nu kräver de att ryska fackorganisationer ska uteslutas ur internationella fackliga lärarsamarbeten, något som inte är en självklarhet för Education International.

– Det är väldigt svårt. Det allra viktigaste är att vi står för vår politik och att vi inte låter våra värderingar påverkas. Men om den ryska medlemsorganisationen uppfattas som aktivt emot EI så måste vi agera, säger Haldis Holst, vice generalsekreterar för EI.

TUESWU manar även lärarfacken i Nato-länder att kräva att försvarsalliansen stänger luftrummet över Ukraina.

– Det skulle rädda tusentals liv, säger Ljudmyla från TUESWU, till Läraren.se.

Det nuvarande ukrainska lärarfacket har en kort och våldsam historia.

Sedan det bildades 1990 har medlemmarna genomlevt upproren 2013-2014, då flera medlemmar dödades och en brand totalförstörde huvudkontoret och all dokumentation. Förbundet tappade enligt egen utsago tio tusentals medlemmar när Ryssland annekterade Krim 2014, och ockupationen av Donetsk och Lugansk ledde till att medlemmar tvingades fly.

Nu har den segdragna konflikten skalats upp till en fullskalig attack.

”Nu vet jag vad det är att hata”

– Människorna i mitt land dör varje dag. Jag vet nu vad det är att hata med hela mitt hjärta. Jag hatar mitt folks mördare. Jag är rädd för mina barns skull, för min mans och för mina föräldrars. Jag är rädd att förlora mitt land, att vakna en morgon och upptäcka att det inte längre är Ukraina, säger hon.

Hon och barnen lämnade Kiev för några dagar sedan. Då hade de gömt sig i en källare i en vecka, med ljudet av explosioner en eller två gånger i timmen. Ibland så många som fem.

Hemma i lägenheten har hon varit ett par gånger för att hämta kläder.

Efter flykten – så bor de nu

Nu bor familjen hos Ljudmylas föräldrar ett trettiotal mil från huvudstaden. Nu är de lite längre från striderna.

– Vi hör bara sirener då och då. Men ryska missiler har förstört flygplatsen, säger hon.

Hennes man är kvar i Kiev och har anslutit sig till hemvärnet. Familjen är, som så många andra ukrainska familjer, splittrad.

Ljudmyla heter egentligen något annat. Läraren.se använder en pseudonym av säkerhetsskäl.

LÄS ÄVEN: 

Så svarar du på krigsfrågorna - med hjälp av armén

Experter: Så pratar du med eleverna om kriget i Ukraina

Så hanterar Visättraskolan kriget i Ukraina

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.