Sök

En skola baserad på demokratins värderingar är nödvändig i kampen mot antidemokrater och krigshetsare. Våra politiker får inte glömma den vapenvården i rustningen av ett hållbart totalförsvar.

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.

Bilderna från den skoningslösa ryska militärmaktens framfart etsar sig fast. Urskillningslöst dödande, terrorbombningar av civila, ruiner och förstörelse. Orden räcker inte till för att beskriva det omänskliga i det som sker. Världen får ännu en gång erfara hur ultranationalistisk ideologi används för att hetsa till hat och krig.

Risken för stridshandlingar mot vårt eget land har gått från en hypotetisk tanke till ett scenario som ingen helt kan bortse från. Svenska politiker har påbörjat en upprustning av det civila och militära försvaret. Det framgår bland annat av regeringens vårbudget som tar höjd för kraftiga och långsiktiga förstärkningar av försvaret. Få lär invända, samtidigt som vi inte ska glömma att vårt totala försvar består av fler delar. 

Det utgörs också av vår förmåga att motstå desinformation och av våra värderingar. Värderingar som är en omistlig del av ett demokratiskt och frihetligt samhälle och för vår motståndskraft. Men de är på intet sätt självklara eller givna för all framtid. De måste återskapas gång på gång.

I Ryssland får lärare sparken och till och med fängelse om de inte predikar Putinregimens förljugna världsbild av vad som pågår i Ukraina. Lärare sätts under en enorm press och många genomskådar inte heller den massiva propagandan. Putin förstår till fullo kraften i skola och utbildning. Vi som står för diametralt motsatta värderingar behöver också göra det.

Skollagen slår fast att svensk skola ska förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar. Respekten för allas lika människovärde, den fria debatten, källkritiken, rättssäkerheten, ja allt detta är en del av skolväsendets demokratiska uppdrag. Och just detta uppdrag gör skillnad för vilket samhälle vi får. Ett med hög resistens mot antidemokrater, eller ett som är mottagligt för auktoritära ledare, våldsbejakande rörelser eller extrema ideologier.

Winston Churchill sa under andra världskriget att ”Konsten och kulturen är det som är poängen med att försvara ett land och demokratin”. Under brinnande världskrig ökade han anslagen till kulturen med argumentet att utan kultur har vi inget att försvara. 

På liknande sätt förhåller det sig med skola och utbildning. Det är kärnan i det som är värt att försvara, men på samma gång ett vapen i försvaret mot mörkerkrafterna. Kunskap och demokratiska värderingar är propagandans motgift. Därför politiker; glöm inte skolväsendets betydelse för totalförsvaret av Sverige – särskilt inte i budgettider. 

Johanna Jaara Åstrand

Lärarförbundets ordförande

Just nu

Riksdagsbeslut om att nationella yrkesprogram i gymnasieskolan ska ge högskolebehörighet. Äntligen!

Riksdagen stoppar regeringens reformer av skolval och skolpeng. Reformer som skolan så väl behövt.

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.