Sök
Publishing-priset logga

Så lär du dig känna igen elevernas namn

Minnes­experten Jenny Åkerman ger tips på hur du kommer ihåg elevernas namn.

Har du svårt att komma ihåg alla namn i klassen? Lugn! Vi har fem knep från minnes­experten Jenny Åkerman – även före detta ordförande för Mensa Sverige.

1 Se eleven och stanna upp

– Det gäller att vara i nuet när du lär dig nya namn. Lyssna och stanna upp. Gör inte som så många ändå gör – säger sitt eget namn samtidigt som den andra presenterar sig. Är det ett utländskt namn kan du fråga varifrån namnet kommer, inte varifrån personen kommer. Många svenskar har idag utländska namn, säger Jenny Åkerman, pedagog och föreläsare som bland annat skrivit boken Träna ditt minne (Lava förlag).

2 Koppla attribut till namnet

– Här är en väldigt viktig del: När du hör namnet – koppla ett attribut till det. Kanske känner du någon annan som heter så? Låna något attribut från den personen. Om jag träffar någon som heter Kalle associerar jag direkt till Kalle Anka – han bara dyker upp. Då lånar jag något från honom, hans sjömansjacka! Jag tittar på den här killen som heter Kalle, visualiserar hur han ser ut med en sjömansjacka och ler väldigt ärligt när jag träffar honom. Då tycker han dessutom att jag är en trevlig prick. När jag hörde namnet Mahmoud första gången hade jag ingen kompis att relatera till, men utan att anstränga mig alls växte det ut betar på honom.

Träna ditt minne av Jenny Åkerman (Lava förlag).

– Jag tänkte på en mammut och kom absolut ihåg hans namn. I och med att du placerar attributet till namnet kan du mingla omkring utan att tappa namnet. Så kan det även vara i ett klassrum – de kan sitta var de vill, är inte bundna till en viss plats utan sitt attribut. Men du får inte slarva när du sätter attributet. Du måste bränna in den här bilden i huvudet, inte titta i taket när du väljer utan se på eleven. I och med attributet skapas det något nytt i hjärnan och när hjärnan är med om något nytt – då njuter den. Alla gillar att lära sig något nytt. Skapar du nya bilder genom nya attribut, ibland lätt absurda, får du och hjärnan det ännu roligare.

3 Repetera namnet

– Upprepa namnet. Att säga namnet högt och att repetera det, försäkrar dig om att du har uppfattat det korrekt och hjälper dig att memorera det med hjälp av ljudminnet. Elever gillar också när du stannar upp och kanske berömmer namnet. Säg “vilket vackert namn – uttalar jag det rätt?”

4 Använd namnet ofta – så att det sätter sig

– Du behöver också säga namnet igen för att minnas det. Det är därför lärare lär sig namn lättare, för att de säger barnens namn om och om igen. Lärare har ett försprång som får träna varje dag. När de sedan blir pensionärer går de till doktorn ett halvår senare och tror att de är dementa – de kommer inte ihåg namn. Men det är för att de inte tränar längre!

 5 Lär ut tekniken till andra

– Att lära andra hur de bättre lär sig namn är en underbar grej att föra vidare. Gör det du också! Många tycker inte att de kan komma ihåg namn, men de tränar aldrig på det heller. Tänk att ge den kunskapen vidare till dina elever!

Så minns Jenny namnet Maja-Stina

Jennys attribut för namnet: “Jag ser dig med en midsommarstång rakt nedkörd i huvudet och med en tandglugg, du har tappat ena framtanden. Här tänker jag på majstången när jag hör Maja och det lite absurda med gluggen, men den för mina tankar till Stina i Saltkråkan. Det blir ibland dubbelabsurt med dubbelnamn.”

LÄSTIPS: Gymnasieläraren som har Sveriges bästa minne