Sök
Publishing-priset logga

Tegnells svar på lärarnas kritik

Anders Tegnell om varför inte skyddsutrustning är aktuellt i skolan och om lärares krav på förtur till vaccination.

Risken för lärare att drabbas har gått från låg, till lika hög som för andra kontaktyrken, när Folkhälsomyndigheten räknar om statistiken. Högst risk löper grundskollärare.
Statsepidemiolog Anders Tegnell svarar till Läraren.se på varför varken skyddskläder eller vaccinförtur är aktuellt i skolan.

I sin senaste statistikrapport räknar Folkhälsoinstitutet med att lärare löper ungefär lika hög risk som andra yrken med många kontakter.

Grundskollärares risk ligger procentuellt sett nära både sjuksköterskor och läkare, med 0,4 respektive 0,5 procent per 100 000. Hur ser du på det?

– Vad vi ser att det inte är någon skillnad mellan några yrkesgrupper längre, framför allt när det gäller yrkesgrupper som vistas mycket på sin arbetsplats, vilket både grundskollärare och läkare har.

Vården har bedömts vara högrisk?

– Det tycker jag är alldeles fel. Vården har haft skyddsutrustning och jobbat väldigt nära smittsamma personer. Så det är ju självklart att risken där hade varit väldigt hög utan skyddsutrustning.

Varför är inte skyddsutrustning i skolan aktuellt som nationellt råd?

– Den skulle inte göra någon skillnad för smittrisken i skolan.

Vad baserar du det på?

– Den erfarenhet som finns och att lärare faktiskt inte blir mer smittade än andra yrken som är på sin arbetsplats.

LÄSTIPS: Wiman: Corona-ilskan får inte låta oss glömma att vi lärare är förebilder

Därför får inte lärare vaccin-förtur

Hur ser du på Lärarförbundets krav om vaccinförtur för lärare, med tanke på att skolan i första hand ska ha närundervisning?

– Huvudmålet med vår vaccinstrategi är att förhindra allvarlig sjukdom och död. Där är lärare ingen riskgrupp, utan det är väldigt mycket kopplat till ålder och underliggande sjukdomar. Därför måste prioriteringen ligga på den typen av grund.

Andra forskare och läkare säger att vi borde stänga ner, och det är starka röster. Varför står Folkhälsomyndigheten för att hålla skolan öppen?

– För att den positiva effekten av att hålla skolan öppen är enorma. De flesta länder i Europa kämpar för att hålla skolorna öppna så mycket som möjligt. Det finns en enorm konsensus i hela världen, FN pekar på hur sorgligt det är och hur många barn som drabbas av stängda skolor. Det här kommer bli en av de stora effekterna av pandemin. Att så många barn inte fått chansen att gå i skolan som de borde ha fått.

Därför väger eleverna tyngre

När ni pratar om folkhälsan i ena vågskålen, och smittrisken för lärare i andra. Varför väger eleverna tyngre?

– Därför att det är så uppenbart att de har stora risker för dålig hälsa om de inte får gå i skolan. Däremot kan vi inte se att lärarna löper speciellt mycket större risk än någon annan i samhället att gå och jobba.

LÄSTIPS: FORSKARE VILL SE HÅRDARE COVID-ÅTGÄRDER I GRUNDSKOLAN

Ändå pågår smittspridning i skolan, lärare ser smittspridning varje dag. Varför ska de tro på er?

– Det har vi precis visat. Den data som finns talar sitt tydliga språk. Plus det faktum att jag tror att alla lärare inser hur viktigt det är för barn att gå i skolan.

Vad vill du säga till de lärare som upplever att ni offrar deras hälsa?

– Här offras inte någons hälsa. Här gör vi vårt bästa för att alla i Sverige ska ha så låga risker som det går. Men vi måste ta in inte bara risken för covid-19, utan risken för dålig hälsa överhuvudtaget.

LÄSTIPS: ÖDESFRÅGORNA UNDER COVID – DÄRFÖR HÅLLER SKOLAN ÖPPET