Sök

Här undervisar lärarna hemifrån

Råsundaskolan i Solna tar ett nytt grepp för att klara pandemikaoset.
Högstadieläraren Erik Wallberg fjärrundervisar medan han sitter i covidkarantän.
– Jag ger lösningen ett C… eller kanske till och med ett B i betyg, säger han.

LÄSTIPS: Nu prioriteras lärare för covid-test

Frånvaron är hög, både bland elever och lärare. Och smittan fortsätter att sätta nya rekord.

På Råsundaskolan i Solna arbetar Erik Wallberg hemma – medan eleverna är i skolan, vilket SVT var först att rapportera.

Lösningen får höga betyg av SO-läraren, som undervisar åttor och nior för tillfället.

– Jag tycker ändå att det är ett C eller till och med ett B, om du lägger till att det handlar om rådande omständigheter. När vi hade fjärrundervisning (tidigare under pandemin reds anm) och eleverna var hemma en vecka i sträck tappade de det sociala sammanhanget och många mår dåligt, säger han.

Själv är Erik Wallberg lite hostig. Han testade positivt för covid för tre dagar sedan, och två dagar i karantän återstår.

– Jag vill tillbaka till närundervisningen så fort som möjligt. Men jag håller ut resten av veckan, så att alla karantänsdagar är klara och så många är tillbaka i tjänst som möjligt, säger han.

Frånvaron har varit hög bland kollegorna. Under föregående vecka befann sig en tredjedel av lärarna hemma sjuka, eller i någon form av karantän.

Nu är eleverna på plats halva dagen och får fjärrundervisning resten.

I klassrummet finns till exempel skolans anställda mentorer, eller en lärarkollega på skolan som kör trelärarsystem. En person som är ansvarig för elevtillsynen.

Detta är utmaningen med fjärrundervisning

Men fjärrundervisning är inte samma sak som närundervisning.

– Utmaningen är framför allt att kommunikationen inte blir som när man befinner sig på plats i ett klassrum. Som van lärare har man god uppfattning, och man har sina knep, vilka som hänger med och vad man ska göra för att fånga elevernas uppmärksamhet, säger Erik Wallberg.

Lösningen är interaktiva elever. Digitala verktyg som skapar delaktighet.

– Jag tycker vi hinner med allt som niorna ska gå igenom. Men de har varit lite oroliga själva, säger han.

Lärarförbundet har inget att invända.

– Alla sätt är bra utom de dåliga i pandemitider. Vi måste lösa det så eleverna får sin timplan tillgodosedd. Och så länge lärarna ställer upp så har jag inga synpunkter i dagsläget, säger Kristina Karhunen, ordförande i Lärarförbundet i Solna.

Då griper facket in

Men både hon och Erik Wallberg är överens om att det är en tillfällig lösning.

– På längre sikt fungerar det kanske inte, då måste vi göra riskbedömningar och se över arbetsmiljö och arbetstid. Men nu gäller det den här veckan, den här dagen, den här lektionen – att ro undervisningen i land, säger Kristina Karhunen.

LÄS ÄVEN:

Ministerns svar efter hårda vikariekravet

Så blir lärarrummet mer covid-säkert

  • Inför begränsningar för hur många som får vara på plats. Riktlinjen för handeln, att det behövs tio kvadratmeter per person är ett mått man kan sträva efter. Det innebär ett avstånd på ungefär tre meter mellan kollegor.
  • Klumpa inte ihop er. Reglerna får ingen effekt om alla sitter i klunga, även om rummet är stort och luftigt.
  • Håll möten på distans.
  • Det går bra att spola upp ett glas vatten ur kranen, eller använda mikrovågsugnen. Men tvätta och eventuellt sprita händerna innan och efteråt.
  • Munskydd har liten effekt, de är främst till för att skydda omgivningen. Medicinska andningsmasker hindrar virus från att nå användaren, ”Men jag tycker inte att man ska använda sådana heller. Munskydd kan ha en liten effekt som en absolut sista åtgärd, när man inte kan upprätthålla alla andra restriktioner.”

Källa: Johan Hedlund, smittskyddssjuksköterska i region Uppsala.

 

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.