Sök

Rektorns egen film lockade eleverna tillbaka till skolan

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Med 140 av 430 elever närvarande under coronapandemin insåg Else-Marie Hallqvist, rektor på Nytorpsskolan i Hammarkullen, att det var dags att göra något. Så hon spelade in en film.

Nytorpsskolan är en 4-9-skola i Hammarkullen, Göteborg. Ett extra utsatt område. Rektor Else-Marie Hallqvist blev omskriven när hon medvetet spräckte förra årets budget med fem miljoner kronor – för att vända en skola i kaos.

Nu är hon själv stjärna i en tre minuter lång film, och mot en bakgrund av bilder på corona-viruset, presenterar hon fakta om smittan för elevernas vårdnadshavare.

– Vi insåg att elevernas föräldrar inte lyssnar på svenska nyheter. De följer inte Folkhälsomyndighetens presskonferens. De lyssnar på nyheter från sina länder, och många länder ifrågasätter Sverige och Sveriges taktik, säger Else-Marie Hallqvist.

Hon spelade in filmen veckan före påsk, och lät studiehandledarna på modersmål läsa in egna varianter, där det också ingick instruktioner om smittspridning och handtvätt. Filmer på svenska, somaliska, vietnamesiska, arabiska och kurdiska delades med vårdnadshavare på Myspace. Samtidigt satte det kommunala bostadsbolaget i området upp lappar i trappuppgångarna, om skolplikt och om smittspridning.

– Kombinationen av att det var mitt ansikte som syns, och dessutom våra studiehandledare som våra föräldrar har stort förtroende för, det tror jag är bra. Det är svårt att säga om det beror på filmen men idag hade vi säkert 250 barn där, säger hon.

Lärarna på Nytorpsskolan undervisar både fysiskt och på distans. Det är självklart för Else-Marie Hallqvist.

– De är mer pressade av att de måste kontrollera var eleverna är. Hålla på att ringa och kolla, är de sjuka, friska, var är de? Och varför är de inte i skolan? De lägger mycket tid på att kontakta vårdnadshavare, säger Else-Marie Hallqvist.

Lärarnas Tidning har intervjuat Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, om dubbelundervisningen. Han menar att elever som är hemma ska betraktas som sjuka, och kan få hemuppgifter – men att det inte finns någon som helst skyldighet för lärare i grundskolan att undervisa både fysiskt och digitalt.

– Jag tycker att det är självklart. Alla elever har rätt till undervisning. Det här är en del av skolans kompensatoriska uppdrag. Skolan ska vara kompensatorisk och jobba med likvärdig utbildning. Jag och min man kan hjälpa våra barn hemma- men en ensamstående mamma med sex barn har ingen möjlighet att hjälpa dem själv. Då är det självklart att vi ska göra så här, säger hon.

Lärarna på Nytorpsskolan fick en ledig dag som kompensation för allt extraarbete, under en studiedag i veckan.

– Vårt mål är att eleverna ska ha betyg i alla ämnen. Då kan vi sova gott på nätterna, säger Else-Marie Hallqvist.