Sök

15 skolor i veckan – vill undervisa på distans

Modersmålsläraren Nerba Sawma och hennes kollegor i Stockholm kräver att få gå över till distansundervisning.

Stockholms modersmålslärare kräver nu att få sköta all undervisning på distans.
– Jag är förberedd, säger Nerba Sawma, lärare i syriska.

Nerba Sawma undervisar elever från förskoleklass till gymnasiet, på totalt 15 olika skolor i Stockholm.

– Jag har kollegor som är i riskgrupp. Nu vill vi undervisa på distans för att stoppa att viruset sprider sig, säger hon.

Under måndagen beslutade kommunen att dra ner ytterligare på resandet till en skola dagligen för de anställda vid Språkcentrum. Men Paul Savage, Lärarförbundets huvudskyddsombud vid modersmålsteamet säger att det inte är tillräckligt.

Flera olika skolor

– Den positiva effekten motverkas av att samma lärare ändå har undervisning på flera olika skolor varje vecka, och spridningen fortsätter i staden, säger han.

Nerba Sawma säger att hon är beredd för heldigital undervisning ­– även av yngre barn.

– Om läraren har ett samarbete med föräldrarna fungerar det jättebra, och i vissa fall sitter föräldrarna med. Det är helt okej för mig så länge de inte stör, utan hjälper till, säger hon.

Oftast håller hon sina lektioner när eleverna kommit hem från skolan.

– Det kan bli belastning för lärarna, men det här är en pandemi. Vad ska vi göra? Det gäller att vara flexibel och göra sitt jobb, säger hon.

För lite tid

Paul Savage säger att situationen för modersmålslärare redan var knepig innan pandemin. De 450 lärarna organiseras centralt under Språkcentrum, tillsammans med bland annat elevhälsan, i stället för att som andra lärare vara anställda på respektive skola.

– Idag har lärarna ofta många skolor men för lite tid för undervisningen. Vi vill helst att modersmålsundervisning och studiehandledning på hemspråk integreras i skolornas arbete, säger Paul Savage.

Renée Schlegel är enhetschef vid Språkcentrum. 

I ett mejl förklarar hon att en stor del av undervisningen redan sker på distans, samt att de försöker lägga lärarnas schema så att de inte behöver åka i rusningstrafik.

– Jag förstår jag att det finns oro för den smittspridning som vi nu ser i samhället. Vi tar hänsyn till denna oro genom individuella anpassningar för modersmålslärarna. Samtidigt skall modersmålslärare, utföra sitt uppdrag som innebär att bedriva god modersmålsundervisning för de 17000 elever som varje vecka har valt att utveckla sitt modersmål, säger Renée Schlegel.


LÄS OCKSÅ:
 

5 tips - så klarar SFI-läraren distansundervisa

Covidkrisen slår hårt mot modersmålslärare

”Politikerna behöver en lektion!”