Sök

Lärare, höj inte rösten! 

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

En lärares viktigaste arbetsverktyg är rösten. Hanteras den rätt kan både sjukskrivningar och trista situationer i klassrummet undvikas. Det menar logopeden Anders Birgander. 

Pojk, vilka umgås du med egentligen? undrar Anders Birgander skämtsamt när han analyserar min röst. Efter några uttalsövningar hör han nämligen direkt att jag är från Närke och har inslag av Sundsvallsdialekt.När han sedan spelar in min röst och analyserar den via ett diagram på datorn konstaterar han att jag knarrar och behöver mer luftstöd från magen. Bra för mina stämband är dock att jag har ett naturligt tonläge, men jag måste tänka på att inte tala ljusare när jag talar starkt.
  – Tänk dig den där nervösa vikarien som inte har kontroll på klassen. Det vanligaste problemet hos lärare är att de höjer rösten, alltså talar ljusare, när de ska tala starkare. Rösten förlorar i auktoritet och risken att bli hes ökar.

Anders Birgander är logoped på lärarprogrammet i Umeå. Där är det obligatoriskt för alla studenter att göra en röstanalys under utbildningen. Meningen är att de ska bli medvetna om vilka risker de utsätter sitt viktigaste arbetsverktyg för i jobbet. Men de ska också förstå vikten av att kunna kontrollera rösten i alla klassrumssituationer. Uttal och dialekt är lägre prioriterat.

– Om ditt uttal inte gör så att eleverna kan stava fel ska du självklart fortsätta tala dialekt. Men säger du Sönsvall i stället för Sundsvall, eller ura i stället för öra, som i Piteåmålet, bör du ändra dig, säger han.
  Han menar att självförtroendet och rösten går hand i hand. Man blir säkrare av att kunna hantera sin röst, men det är samtidigt lättare att hantera den om man är säker. Det är en god cirkel som han vill sätta snurr på hos studenterna.
  Efter röstanalysen har alla studenter rätt till gratis röstvård genom hela lärarutbildningen. Det är ett unikt tillfälle att få träffa en logoped, eftersom man i vanliga fall måste ha remiss från läkare när skadan redan är skedd. Men inte alla studenter förstår värdet av att kontinuerligt få rösthjälp.
  – Jag kan bara ta hästen och föra den till vattnet. Du som vuxen människa på en yrkesutbildning måste inse att det här är viktigt. Det sorgligaste med mitt jobb är när jag möter studenter i slutet av utbildningen som för sent har insett vilken nytta de kunde ha haft av min hjälp.
  Ett tips han ger är att ofta spela in sin röst, lyssna på den och lära sig att tycka om den. Då kan man träna på att variera sig och få större medvetenhet om hur man låter. Han tycker även att folk i allmänhet bör bli mer disciplinerade att inte använda sin röst när den gått sönder. Men framför allt handlar det om att vara avslappnad för att få mycket luft från magen.
  – Man ska inte vara för allvarlig helt enkelt, förklarar han för fotografen, som nog ser honom som en tacksam modell, med ett stort kroppsspråk och många gester.

I juni förra året samlades ett sällskap lärare i röst och tal från olika lärarutbildningar till ett nytt nätverk som Anders Birgander är med i. De fick se hur lärarprogrammet i Umeå jobbar med studenternas röst och tal.
  – Man jobbar med röst och tal på andra lärarutbildningar också, men det är inte alltid ett obligatoriskt moment. Blir det ett stående inslag i alla lärarutbildningar kan vi slippa många sjukskrivningar i framtiden.

FAKTA / ANDERS BIRGANDER
Ålder: 65 år.
Bor: Umeå.
Yrke: Logoped.
Familj: Singel. Har fyra barn och åtta barnbarn.
Intressen: Umgås med vänner, gå på bio, dricka gott vin.
Favoritdialekt: Uppväxtens Karlstadsmål.
Om tio år: Lycklig pensionär.

KARL LINDGREN 

Jaara Åstrand: "Det räcker inte med fina ord, vi behöver riktiga regleringar"

Läraren debatt Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande, som läst samtliga debattartiklar från riksdagspartiernas skolpolitiska talespersoner.