Sök
Läraren.se är vinnare av publishingpriset 2020!

Homofob hockeyjargong ledde till Marias bok

Jag lovade en tidigare klass att det åtminstone ska finnas en bok om en homosexuell kille som spelar hockey. Och då fick jag skriva den själv, säger Maria Skotte Pekkari. Foto: Joakim Nordlund

”Fan va gay” och ”vilken bög”! Hockeykillarnas homofoba jargong fick grundskolläraren Maria Skotte Pekkari att ge sin gamla klass ett löfte: att skriva en bok om en homosexuell ishockeyspelare. Nu används boken både som undervisningsmaterial och som inspiration för andra lärare.

LEKTIONSBANKEN: Våld inom idrotten – vad tycker jag om det?

Ute på skolgården leker några barn i gungställningarna intill den lilla byskolan. Det gröna gräset och ett hav av maskrosor skapar tillsammans med den blå himlen en magisk inramning. Det är här i Unbyn i Bodens kommun som grundskolläraren Maria Skotte Pekkari arbetar. I Unbyns skola går i dag 52 låg- och mellanstadieelever och just den här dagen förbereder Maria Skotte Pekkari en lektion med eleverna i årskurs fem och sex. 

– Egentligen är jag lärare åt eleverna i årskurs två och tre men i dag hoppar jag in och håller i en timme här, berättar hon. 

Hon ska prata värderingar, normer och attityder till bland annat homosexualitet – främst kopplat till sport. Vid sidan av sitt arbete som lärare är hon också författare. 

Gav ett löfte till klassen

2019 debuterade hon med boken ”Hockey, bänkvärmare och bögar”. 

– Jag har arbetat som lärare i Luleå. Där har jag haft många elever som har spelat hockey. I samband med att vi pratade om hbtq kom vi in på olika jargonger och attityder inom olika sporter, berättar hon.

Viktor Vesterberg går i årskurs sex och han har spelat ishockey i hela sju år. Han säger att det kan vara mycket snack i ett omklädningsrum och ute på planen.

Hon insåg att det inte fanns särskilt mycket litteratur som tog upp ämnet och saknade bra undervisningsmaterial att diskutera och reflektera kring. 

– Då lovade jag den klassen att det åtminstone ska finnas en bok om en homosexuell kille som spelar hockey. Och då fick jag skriva den själv. Det sa jag först mest på skoj, men så började jag att skriva och sedan fortsatte jag och till sist blev det till den här boken, säger hon. 

Till boken har hon också skrivit en lärarhandledning, vilket har lett till att den i dag används i undervisning som rör normer, värdegrund och hbtq-frågor i andra skolor. 

– Jag har varit runt och föreläst på skolor från Örnsköldsvik till Kiruna och pratat just om hbtq, sport, normer och attityder, berättar hon.

Nyhetsartiklar i undervisningen

När Maria Skotte Pekkari inleder lektionen fångar hon elevernas intresse direkt. De diskuterar olika nyhetsartiklar som berör ämnet och lyfter frågor om normer och attityder till exempel skiljer sig åt mellan olika sporter. 

I diskussionen i klassrummet är det några elever som berättar att man på en hockeyrink ibland kan höra kommentarer som ”fan va gay” om någon skjuter ett sämre skott. 

Arvid Kohkoinen går i årskurs fem och han räcker upp handen vid flera tillfällen. 

– Jag har hört det när man har spelat och sett det i sociala medier. Det är klart att man vill vinna, men man kan ju ändå försöka tänka på vad man säger. Det finns kanske någon som blir ledsen, säger han. 

Eleverna har också läst boken ”Hockey, bänkvärmare och bögar” tidigare.

– Den var väldigt bra. Man fick fundera lite, säger Arvid Kohkoinen. 

Viktor Vesterberg går i årskurs sex och han har spelat hockey i sju år. 

Det kan vara mycket snack i ett omklädningsrum och ute på planen. Typ ”vilken bög” och ”han var sämst” och annat sånt.

– Det kan vara mycket snack i ett omklädningsrum och ute på planen. Typ ”vilken bög” och ”han var sämst” och annat sånt. Men det är mest när tränaren har gått ut från omklädningsrummet, säger han.

"Killar litar inte på vem de är"

Även om han känner igen snacket så brukar han försöka att inte säga sådana saker själv. Att ord kan orsaka mycket skada är också något som åskådliggörs i Maria Skotte Pekkaris bok. 

– Det är en bra bok. I omklädningsrummet sitter jag mest tyst och pratar med den jag har bredvid mig. Men tränarna har också tagit upp hur man ska vara mot motståndarna, säger Viktor Vesterberg. 

Izabelle Fellermark och Elmira Rye Danjelsen går båda i årskurs sex och har dans och musik som fritidsaktiviteter. De har bland annat en del tankar om skillnader mellan killar och tjejer. 

– Det känns som att killar inte litar på vem de är på riktigt samma sätt. Det känns som att de måste visa sig coola inför alla. Tjejer hänger ihop och de pratar om saker. Killar har mindre utrymme för det, säger Izabelle Fellermark.

Det måste vara jobbigt att gå omkring och spela cool. Där man inte riktigt får visa vem man är.

– Det måste vara jobbigt att gå omkring och spela cool. Där man inte riktigt får visa vem man är, inflikar Elmira Rye Danjelsen.

Maria Skotte Pekkari skickade sitt första bokmanus till ett par av de stora förlagen – som svarade med ett tack, men nej tack. 

– Det kändes ändå helt okej. Jag trodde på storyn! När jag skickade manuset till förlaget som jag nu är på kändes det verkligen som att jag hittat rätt. De tyckte om det och det var en härlig känsla att de gillade manuset och trodde på mig, säger hon.

"Låter eleverna styra diskussionen"

Maria Skotte Pekkari understryker att hon har sina elever att tacka för mycket.

Alice Kamwong Bergstrand har läst boken tillsammans med klasskamraterna i årskurs fem och sex i Unbyn.

– Både klassen som gav mig idén, men även den första klassen som fick höra manuset i sin helhet och peppade mig att skicka in det till ett förlag. Många kollegor har varit positiva och tycker det är kul att någon de känner gett ut böcker. Sedan har även andra lärare hört av sig och tackat för boken och skrivit att det var ett sådant material de letat efter. Det värmer, berättar hon.

Maria Skotte Pekkari ler och gläds åt att eleverna varit så delaktiga under lektionen och att de också vågat lyfta egna åsikter och visa känslor. 

– Jag försöker låta eleverna styra diskussionen. Jag har givetvis en plan, men vad vi fastnar för beror mycket på vad just den elevgruppen är intresserad av, säger hon.

Marias 5 tips - så motverkar du destruktiva strukturer i klassrummet

  1. Säg ifrån.När eleverna säger/gör något kränkande är det viktigt att alltid markera. Det handlar inte om att skälla ut, men våga alltid ta diskussionen.
  2. Tillsammans är vi starka. Alla elever har rätt att vara på en skola där de känner sig trygga. Detta leder i sin tur till att alla på en skola har en skyldighet att visa respekt för varandra. Om pedagoger och elever tillsammans tar fram riktlinjer för vad som ska gälla är chanserna större att man lyckas.
  3. Ett ständigt pågående arbete. Arbetet med attityder kan aldrig begränsas till skolstarten eller enskilda temadagar. Det är ett kontinuerligt arbete – varje dag.
  4. Använd fiktion. Att utgå från en fiktiv person från till exempel en bok eller en film leder ofta till bra samtal. Att få leva sig in i någon annans situation ger möjlighet till förståelse och många vågar uttrycka fler åsikter om de till en
    början inte behöver utgå från sig själva. 
  5. Lär känna eleverna. Det är oerhört viktigt för att göra samtal och diskussioner möjliga. Att ta sig tid att lära känna en ny elevgrupp och att se det positiva hos varje elev är aldrig bort-kastad tid.

LEKTIONSBANKEN: Våld inom idrotten – vad tycker jag om det?