Radarparet får barnen att blomma

Cecilia Bergqvist och hunden Bailey skapar positiva lässituationer. Foto: Oskar Omne

”Jag känner mig modig och trygg när jag läser för Bailey. Han rättar inte mig när jag gör fel och blir alltid glad när han träffar mig.” Så har flera barn uttryckt sig när de har utvärderat sina lektioner med läshunden Bailey och specialläraren Cecilia Bergqvist.

Cecilia Bergqvist

Nu är det fyra år sedan Bailey och Cecilia Bergqvist avslutade den ettåriga utbildningen på Vårdhundskolan. I dag jobbar Bailey åtta timmar i veckan på Farsta grundskola och Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm.

– Hans främsta uppgift är att motivera barn som har svårt för vissa ämnen. Eller de som är lite stukade och har ett dåligt självförtroende kopplat till sin skolvardag, säger Cecilia Bergqvist.

Bailey är en labradoodle och träffar omkring 20 lågstadieelever som är i behov av extra anpassningar. Alla känner sig utvalda och stolta eftersom andra skolkamrater inte får träffa Bailey.

– Vi lästränar främst och Bailey får ofta välja vilken bok eleven ska läsa genom att puffa på boken med nosen. Det motiverar eleverna som numera kan läsa både faktaböcker och skönlitteratur, även om de tidigare inte har velat läsa alls, säger Cecilia Bergqvist.

Puffar tärningar med nosen

De övar även på de fyra räknesätten. Exempelvis kan Bailey puffa tärningar med nosen som eleverna sedan räknar utifrån valt räknesätt. Han kan även snurra på ett lyckohjul där det finns uppgifter kopplade till vilken siffra hjulet stannar på. Oftast avslutas lektionen med Bailey med några minuters lek eller olika samarbetsövningar.

Cecilia Bergqvist (och Bailey)

Bor: Stockholm.
Ålder: 53 år. Bailey är sju år.
Fritiden: Vara med vänner, familjen inklusive våra två hundar.
Utbildning: Lärare och förskollärare med fördjupning specialpedagogik.
Boktips: ”Sociala tjänstehundar – omsorg utan ord” av Sara Karlberg och Helena Eriksson.
Övrigt: Bailey jobbar som ambassadör för flera kända hundmärken, har jobbat som modell i USA, kört glassbil i en reklamfilm och har över 21 000 följare på Instagramkontot @baileyourlabradoodle.
Därför älskar jag mitt yrke: ”För att jag älskar relationer och att vara en del av en människas uppväxt, med allt vad det innebär.” 

Frågan om allergier har aldrig varit något problem, enligt Cecilia Bergqvist. Arbetet kring Bailey är mycket strukturerat. Han schamponeras inför varje ny arbetsvecka, har ett eget rum med en egen ingång och inför varje läsår mejlar rektorn ut ett informationsbrev till alla vårdnadshavare och medarbetare för att informera om Bailey. 

Skolfrånvaron minskar

Cecilia Bergqvist berättar att arbetet med läshunden ger ringar på vattnet. Föräldrar vittnar om att deras barn blir gladare och mer aktiva, både privat och i skolan. 

– Många tycker inte att läsläxan är något problem längre, trots att de har lässvårigheter. Andra vill plötsligt gå till biblioteket och låna böcker.

Även skolfrånvaron bland de här eleverna har minskat. De blommar och blir mer verbala.

– Jag och Bailey är ett team. Jag är bra på mitt jobb och har en bra relation till eleverna. Men det jobb som Bailey gör – det finns det ingen människa som kan göra. Det spelar ingen roll hur bra jag är, för jag kommer alltid vara en röst som säger: ”Okej, men vänta, vad stod det där?”, när barnen läser fel. Och det gör inte Bailey.

Tre övningar med Bailey

1. Bilda ord
Cecilia lägger ut bokstavskort på golvet. Bailey får bestämma vilka av korten eleverna ska vända på genom att puffa med nosen på korten. När eleverna har tillräckligt med bokstavskort får de skapa så många ord de kan av korten och läsa dem för Bailey. Arbetsområde: Fonologi och ordförståelse. 

2. Kasta tärning
Bailey snurrar en större tärning som har plastfickor på sidorna. I plastfickorna finns lappar med bokstäver, ord att bygga meningar av och skiljetecken. Eleverna arbetar utifrån vad tärningen visar. Arbetsområde: Meningsbyggnad.

3. Tre i rad
Två elever spelar mot Bailey, som får hjälp av Cecilia. Spelplanen består av hundgodisar och när det är Baileys tur väljer han en godis, där det sätts ett kryss. Eleverna får prata och diskutera vilken godis de ska ta. Arbetsområde: Samarbete, turtagning och att ”våga förlora”.

LÄS ÄVEN

Så kan lärare förenkla barns tidiga skolövergångar

Debatt: Blunda inte för flickorna som lider i det tysta i skolan

Emmas lekar lyfter eleverna och svetsar ihop klassen

Tidiga stödinsatser viktiga för barns matteinlärning