Emmas lekar lyfter eleverna och svetsar ihop klassen

Emma Carlström i klassrummet på Brunnsskolan i Örebro. Foto: Johan Strindberg

Lek är en bra metod för att jobba ihop en klass, anser Emma Carlström. Hon använder ”Veckans lek” för att träna eleverna på samarbete – och att ta motgångar. Det har hon igen i undervisningen.

LEKTIONSBANKEN: Här kan du läsa mer om "Veckans lek"

Emma Carlström, lärare i årskurs två på Brunnsskolan i Örebro, har alltid en tjock bunt med lekkort nära till hands i klassrummet. Genom åren har hon samlat på sig 45 lekar som hon tar fram i pauser, mellan lektioner eller i slutet av ett pass. 

– Det är ett bra sätt att jobba ihop en klass, så att det blir en ”go” kärna där alla barn vill ingå för att vi har roligt tillsammans. 

Man kommer närmare varandra när man skrattar ihop, och undervisningen blir lekfull och lustfylld, resonerar hon. 

– Det är väldigt uppskattat av eleverna. Även elever som har svårt att vara i klassrummet dras in för att de vet att det är ”Veckans lek”. Det blir en positiv stämning.

Emmas 3 tips

  1. Skriv ut alla 45 lekkorten och sätt i en nyckelring eller i metallringen från en uttjänt pärm så att du har lekarna nära till hands. Börja med lekar som du tror kommer att uppskattas och lätt kan lekas med din elevgrupp. 
  2. Det är jätteviktigt att prata om leken efteråt. Hur gör man och vad säger man i ett bra samarbete? Vad var det som gjorde att ni vann? Hur peppar man varandra?  
  3. Prata om hur man är en bra vinnare och en bra ”andraplatsare” i lagtävlingar. Få med elevernas tankar och ord.

Det är viktigt att ha ett syfte med leken och att den följs upp av samtal, betonar hon. Vissa lekar går att använda i ämnen, som ”Mattememory”, där eleverna lagvis ska para ihop kompisar som tillsammans bildar ett tal. Andra syftar till att träna eleverna på att ta plats, exempelvis ”Känslobilen”, där fyra barn sätter sig i en låtsasbil. Den som kör visar en känsla som de andra i bilen hakar på, medan övriga i klassen får gissa känslan.

Lagtävlingar bra träning

Samarbetslekar är bra att börja med i en ny grupp, tipsar hon. Elever som inte vågar vara med kan hjälpa till att leda leken. Efter ett tag brukar de också vilja delta. Efterhand introducerar Emma Carlström lagtävlingar, som är en bra träning – inte minst på att lära sig att förlora. För att avdramatisera tävlingsmomentet får klassen först tävla mot sig själv. 

– I början när vi gör lagtävlingar händer det att några ger upp direkt när de ligger under. Då pratar vi om vad som händer om vi ger upp och om det finns någon chans att klara det. Vi pratar också om hur man är en bra vinnare och ”andraplatsare”, som eleverna föredrar att kalla det. 

Emma Carlström med sina lekkort. Foto: Johan Strindberg

”Veckans lek” fungerar även med äldre elever, intygar hon. 

– Många har svårt för samarbete även i mellanstadiet. Men vissa lekar, exempelvis ”Kärleksstolen”, kanske man får kalla något annat då. Den är en övning i att ge och ta beröm. En elev sätter sig i centrum och kompisarna får säga en egenskap man uppskattar med personen. 

Det allra roligaste, tycker eleverna, är när hon själv är med i leken. 

– Det är oftast superkul när de tävlar mot mig.

Emma Carlström

Gör: Förstelärare på Brunnsskolan i Örebro. 

Ålder: 42 år.

Bästa med yrket: Att se elever växa och lyckas.

Utmärkelser: Örebros pedagogiska pris 2019, med motiveringen att hon bland annat ”har en otrolig förmåga att skapa relationer till eleverna”.

Övrigt: Emmas Instagramkonto ”kunskap_gladje_trygghet” har 19 600 följare, där delar hon med sig av lektionstips och sin lärarvardag. ”Jag delar allt mitt material gratis”, säger hon.

LEKTIONSBANKEN: Här kan du läsa mer om "Veckans lek"

LÄS ÄVEN

Skapa tid och rum för lek

Lek & litteratur på en och samma gång

När alla naturliga lekmiljöer är borta

Lek och lärande både ute och inne