Nora jämnar ut de sjuka skillnaderna

Nora Khalil vill ge en mer nyanserad bild av det utsatta område hon jobbar i. Foto: Oskar Omne

Lågstadieläraren Nora Khalil jobbar i ett utsatt område i Botkyrka utanför Stockholm. Hon känner igen sig i sina elever. Nu har hon släppt en ungdomsbok med målet att slå hål på alla fördomar om förorten. Det finns glädje och kärlek även där.

När Nora Khalil var liten var det ingen i hennes omgivning som läste sagor för henne. De kunde inte. I stället var det hon som lärde sina föräldrar att prata svenska. I dag är Nora Khalil författare, spoken word-poet och pedagogisk resurs i Botkyrka – i ett socioekonomiskt utsatt område där hon själv växte upp. Tidigare arbetade hon som lågstadielärare.

– Den främsta anledningen till att jag valde att bli lärare var att jag ser utbildning som det bästa sättet att jämna ut klyftorna i samhället, säger hon.

Kändes nästan overkligt

Och det var en ambition som förstärktes ytterligare under hennes praktikperiod på en av Stockholms innerstadsskolor.

– Att uppleva den sjuka skillnaden mellan skolorna där jag bor och de inne i stan kändes nästan overkligt. Det var då jag insåg vilken påverkan skolan kan ha för barns framtid.

Nora Khalil

Ålder: 25 år.
Bor: Botkyrka.
På fritiden: Skriver poesi och skönlitteratur.
Undervisar: Pedagogisk resurs i Botkyrka.
Aktuell: Precis släppt ungdomsboken ”Yani”.
Därför blev jag lärare: ”För att bidra till en jämlik skola där alla får uppnå sin fulla potential.”
Övrigt: Har vunnit spoken word-tävlingen ”Ortens bästa poet” samt Tensta konsthalls textpris.

Nora Khalil känner igen sig i många av de barn hon undervisar, vilket skapar förståelse för barnens möjligheter att prestera.

– Om jag exempelvis ger barnen en läsläxa då förväntar jag mig inte att alla kommer kunna göra den. Många delar rum med flera syskon eller har föräldrar som inte har förutsättningarna att hjälpa till med läxorna. 

Bokförlag hörde av sig

Efter en skrivarutbildning på en folkhögskola började hon lägga ner mer tid på att skriva, både skönlitterärt och poesi med slang. Sedan ställde hon upp i spoken word-tävlingen ”Ortens poet”, vann och blev kontaktad av ett bokförlag. 

Den nyutgivna och samhällskritiska debutboken ”Yani” handlar om tre killar i Botkyrka. En av dem får ett utvisningsbesked och killarna gör allt de kan för att han ska få uppehållstillstånd.

– De hänger på fritidsgården, går i skolan, spelar fotboll och har roligt, samtidigt som de upplever motgångar och problem, säger hon och tillägger att hon hoppas att boken kan bidra med nya perspektiv och sprida en ljusare bild av livet i förorten. 

– Som jag ser det finns det ingen nyanserad bild av hur det är att växa upp här.

Vissa av Nora Khalils elever har bara varit i Sverige i två år och hon funderar ofta på hur hon ska få de svagaste eleverna att känna sig delaktiga i undervisningen.

– Nu senast gjorde vi en barnbok. Alla elever fick vara med i processen och bestämma huvudpersoner, handling och rita bilder. De hatade svensklektionerna innan dess, men när boken var klar ropade de: Kan vi kalla oss författare nu?! Det kändes jättehäftigt.

Den 24 oktober stod det klart att Nora Khalils ”Yani” är en av sex nominerade böcker som kan vinna Augustpriset 2022 i barn- och ungdomskategorin.

Noras tips för mer inkluderande undervisning

  1. Ta dig tid att bygga relationer och lära känna dina elever. Om man förstår var eleven kommer ifrån och har det hemma så får man en mer mångsidig bild av eleven och då blir det mycket lättare att tillgodose varje elevs behov.
  2. Våga fråga elever och barn om hur de ser på skolan, hemmet och vad de drömmer om.
  3. Låt samtalen vara större än bara ”matte och svenska”. Bjud gärna in föräldrarna till skolan, inte bara till utvecklingssamtal.

LÄS ÄVEN

Forskare: Skolan förstärker elevernas ojämlika förutsättningar

Vår krönikör slår ett slag för läsning i SVT

Skrivuppgifterna som får eleverna att prestera bättre

Läsundervisningen på mellanstadiet granskas

Så bidrar du till en mer rättvis skola