Sök
Publishing-priset logga

Debatt: Vi förskollärare som arbetar i förskoleklass är redan experter på sexåringar

Som den stolta förskollärare jag är så vill jag stå upp för vår kompetens att undervisa de barn vi är experter på: våra sexåringar, skriver Monica Frankzén. Foto: Privat/Colourbox

"Allt detta är något vi utan att överdriva kan kalla oss experter på, vi som är förskollärare i förskoleklass. Trampa inte på oss är ni snälla", skriver Monica Frankzén efter regeringens nya besked.

Nu i dessa tider då det med största sannolikhet beslutas om att utbilda oss förskollärare som arbetar i förskoleklass har jag ett enormt behov av att dela med mig av mina tankar om saken.

LÄS ÄVEN: Nya beskedet: F-klasslärare ska fortbildas när grundskolan blir tioårig

Som den stolta förskollärare jag är så vill jag stå upp för vår kompetens att undervisa de barn vi är experter på: våra sexåringar. Vi vet vad det innebär att lotsa en 5–6-åring in i skolans värld. Vi förskollärare har stor kännedom om vilken verksamhet de kommer ifrån och hur mycket kunskaper de redan har. Vi vet vilka olika behov varje individ har och vi vet vad som krävs för att ta reda på det.

"Vi vet också varför"

Vi vet vem som behöver den där handen att hålla eller knäet att sitta i och vem som har myror i brallan och behöver en hand på ryggen. Vi vet vem som behöver nallen den där morgonen och vi vet varför. Vi vet vem som gör det där lilla tecknet när hen behöver gå på toaletten. Vi vet också att den vill ha just dig som toalettvakt.

Vi vet vem som helt plötsligt lärde sig knyta skon medan du stod toalettvakt. Vi vet vilka mjuka kramar man får när man i glädje firar att man precis klarat av något själv för första gången. Vi vet hur viktig positiv förstärkning är. Vi vet vem som hade en lös tand i förrgår, i går och vem som med största sannolikhet tappar sin fjärde i morgon. 

LÄS ÄVEN: Debatt: Nej, Anna Ekström problemen försvinner inte med höjda krav på f-klasslärare

Vi vet vem som har en morfar som bor i det där röda huset uppför backen efter svängen. Vi vet vem som behöver utmaningar och vem som behöver extra anpassningar och stöd. Vi vet vem som är blyg och vem som älskar att prata och vem som älskar att räkna och kan räkna till 1 000. 

Vi vet vem som sitter tyst på måndagmorgonen och ser sådär ledsen ut och vi vet också varför. Vi vet vem som behöver en extra kram.

"Närvarande, lyhörda, omsorgsfulla"

Varför vet vi allt detta? Jo, därför det är vårt viktigaste uppdrag att ge varje barn bästa möjliga förutsättning till utveckling. Just sådana bitar får ta stor plats och är viktiga. Att lyssna in och lära känna tar tid. Framför allt vet vi vikten av att ”trygga” våra barn och ge dem en stadig grund att stå på inför de kommande åren.

Vi är närvarande, lyhörda, omsorgsfulla och precis så flexibla som man måste vara när man arbetar i förskoleklass. Vi har stor kännedom om lekens betydelse och användningen av den. Vi vet när arbetspasset är över och kräver sin lek.

Vi vet att lek också är ett arbetspass och att lekmiljön bör byggas upp och anpassas utefter en tro på ”miljön som den tredje pedagogen”. De vetenskapliga grunderna som leken vilar på har vi också klart för oss. Värdegrund och barnens sociala utveckling är också grundstenar som vi aldrig någonsin tummar på.

LÄS ÄVEN: Lärarförbundets krav när grundskolan blir tioårig

Vi vet omfattningen av arbetet under våren kring övergången från förskolan till skolan. Hur det är att stå med ena benet i sin nuvarande klass och med andra benet i övergångsprocess med de nya barnen vet vi allt om. Vi vet att kvalitet på undervisning är att se och möta varje individ där de är.

"Det är min fråga, Anna Ekström"

Allt detta är något vi utan att överdriva kan kalla oss experter på, vi som är förskollärare i förskoleklass. Trampa inte på oss är ni snälla! Vi har fullt sjå att leda våra sexåringar på den berömda bron över från förskolan till skolan. Och vi har fantastiskt roligt på vägen.

”Fortbildningen ökar möjligheterna för förskollärarna att skapa den mjuka övergången”, säger utbildningsminister Anna Ekström. Jag är i grunden för att utbilda mig men undrar samtidigt: hur ska de som i dag arbetar som grundlärare 1–3 utbildas för att öka möjligheten att skapa den mjuka övergången? Det är min fråga.

Monica Frankzén, lärare i förskoleklass

OM LÄRAREN DEBATT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vill DU debattera hos oss? Gör så här!

Välkommen att göra din röst hörd i Läraren. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv cirka 2-3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se

LÄS ÄVEN

Nya beskedet: F-klasslärare ska fortbildas när grundskolan blir tioårig

Debatt: Nej, Anna Ekström problemen försvinner inte med höjda krav på f-klasslärare

Lärarförbundets krav när grundskolan blir tioårig

De ska ta f-klassen till högre höjder