Sök
Publishing-priset logga

Debatt: Antistressleksaker med motsatt effekt

Elin Bengtsson, F–3-lärare på Backaskolan i Lund, menar att hysterin runt antistressleksaker kan påverka elevernas koncentration negativt. Foto: Getty images/privat

"Det som jag trott varit ett öppet och tryggt klimat för varje barns möjligheter till arbetsro visade sig vara företagens nya sätt att tjäna pengar", skriver Elin Bengtsson, F–3-lärare.

För en tid sen befann jag mig i en leksaksaffär. En familjemedlem hade önskat sig en antistressboll. Läraren i mig log. Tänk att något som kändes otänkbart under min egen skolgång nu var något som fanns på önskelistan. Under min egen skolgång fick man nöja sig med häftmassa och gungande på stolen. Jag hade därför förväntat mig att antistressbollarna skulle ligga längst in i butiken bakom dammiga suddgummi som ingen vill ha. Men ett steg in i butiken möttes jag av reklam för de nya coolaste och häftigaste antistressleksakerna. Det som förr var en omöjlighet att få använda sig av i klassrummen är nu en självklarhet och ett önskemål. Härligt, eller?

Företagens nya sätt att tjäna pengar

Leendet som funnits i mitt lärarhjärta byttes snabbt ut mot en rädsla. Det som jag trott varit ett öppet och tryggt klimat för varje barns möjligheter till arbetsro visade sig vara företagens nya sätt att tjäna pengar. Antistressleksaker finns nu ute i de flesta butiker. De finns i olika färger och utformningar. Du kan bland annat välja att den ser ut som en enhörning, bajskorv eller spelkonsoll. Du kan välja om den ska poppa som bubbelplast, vara böjbar eller extra kramgo. Men framförallt kommer de nya antistressbollarna i alla möjliga prisklasser.

Jag och mina kollegor ställde nyligen frågan "vad behöver du för att finna koncentration och arbetsro?" till våra elever. Det blev en av de där guldstunderna, eleverna samtalade öppet om vad de behövde. Det var även en ögonöppnare för mig som pedagog. Jag fick höra att det känns som ”Lilla Aktuellt när jag pratar, det tar aldrig slut och en genomgång kan kännas som timmar”.

Det jag behöver kan störa andra

Eleverna påpekade att det fanns för mycket på väggarna som skapade distraktion. Jag fick även svaret att äta glass innan skolan börjar skulle nog göra att man kan koncentrera sig lite bättre, och visst hade det varit underbart att få äta en skål med glass till frukost i lugn och ro. Men det viktigaste av allt var att eleverna lyssnade på varandra och fick förståelse för att det jag behöver kan störa någon annan. Framförallt påpekade en grupp elever att de trivdes med lugn musik, medan två andra elever berättade att det störde dem så mycket att de hade svårt att ens komma ihåg vad de skulle göra. Tillsammans kom eleverna på att musik i klassrummet är något vi inte kan kompromissa om då det stör en annan klasskamrat för mycket.

"En leksak som lyser och låter"

Vi alla har olika strategier som vuxna för att koncentrera oss. Någon kanske ritar en bild i sin kalender under mötet. En annan kanske vandrar runt i rummet under det viktiga telefonsamtalet. Så vilka vore vi om vi valde att plocka bort något som kan hjälpa ett barn att koncentrera sig. Men det som jag är rädd för med de nya antistressleksakserna är att när det blev ett försäljningsknep så försvann även funktionen med antistress och blev en leksak som lyser och låter. Jag förstår att man som vuxen väljer att köpa dessa antistressleksaker som visas på Tiktok. Ens tålamod tar till sist slut när ens barn har gått ifrån att önska till att tjata. Men vi behöver vara medvetna om att det troligtvis inte är ett lärandeverktyg du köper utan en leksak som kan störa ditt barns koncentration. Vi behöver därför välja andra hjälpmedel som ger det ditt barn behöver. Samtidigt kan en antistressboll gynna de elever som behöver rörelse för att koncentrera sig. Men den behöver inte nödvändigtvis vara grön, med tio olika inställningar, som lyser och låter. Det räcker med att eleven kan krama den. Mina elever bad mig att plocka bort intryck, inte lägga till.

"Fungerade inte som på Tiktok"

Dagens klassrum fylls med fler elever och lektionerna blir längre. Det minsta vi kan göra är att ge eleverna förutsättningar för att kunna lyssna. Jag är för en undervisning som ger elever förutsättningar att finna fokus. Jag är för att vi ska lära våra elever att alla behöver olika för att må bra och lära sig. Jag är för ett tillåtande klimat som ger varje individ möjlighet till att utvecklas. Men jag är rädd att vi glömmer bort att fråga eleven vad den behöver för att koncentrera sig och varför de önskar sig den nya antistressleksaken. Jag köpte i alla fall antistressleksaken. Men min familjemedlem lämnade tillbaka den med besvikelse. Den fungerade inte som på Tiktok. 

OM LÄRAREN DEBATT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vill DU debattera hos oss? Gör så här!

Välkommen att göra din röst hörd i Läraren. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv cirka 2-3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se

LÄS ÄVEN

Debatt: Att lära sig klockan kan vara nästan omöjligt för en dyslektiker

Mattelärarens knep lär elever att förstå tid

Debatt: Vi som arbetar i förskoleklass är redan experter på sexåringar!

Hon släpper ny mattebok utan ”rätt eller fel”