Sök

Här är alla på plats – utom läraren

Läraren Britt-Marie Axetun undervisar Ugglemoskolans årskurs 2 på distans. Foto: Fredrik Loberg

Coronapandemin tvingar läraren Britt-Marie Axetun att stanna hemma. Det hindrar inte henne från att undervisa sina lågstadieelever – som är på plats i skolan.
– Det fungerar förvånansvärt bra, säger hon om kreativa distanslösningen.

Britt-Marie Axetun är i bild på smartboarden längst fram i klassrummet. Hon håller fram en gulvit blomma. En majoritet av eleverna i andra klass på Ugglemoskolan i småländska Fågelfors räcker ivrigt upp händerna.

– Tusensköna! svarar barnen.

– Vad heter Sveriges två största öar?, frågar Britt-Marie. 

– Öland och Gotland, säger eleverna.

Britt-Marie Axetun undervisar hemifrån. Foto: Privat

Sedan coronaviruset började spridas i Sverige har läraren Britt-Marie stannat hemma. Hon tillhör en av riskgrupperna och har inte varit fysiskt närvarande i sitt klassrum sedan mitten på mars. Under de inledande veckorna av Britt-Maries frånvaro hade hennes elever lektioner ihop med andra årskurser på skolan.

– Vi saknar Britt-Marie jättemycket, berättar Abundance Tony, som går i tvåan.

– Hon är snäll, duktig och cool, säger klasskompisen Miracle Orivabor.

Krävs mer förberedelser

Skolpersonalen i Fågelfors önskade att de på något sätt kunde involvera Britt-Marie i undervisningen. I april blev elevassistenten Christina Helander övertygad om att det var möjligt.

– På tv hörde jag utbildningsministern Anna Ekström tala om distansundervisning. Jag tänkte att det borde vara något för Britt-Marie och hennes klass, berättar Christina.

Via Skype återknöts kontakten mellan skolan och Britt-Marie. Inne i klassrummet, på smartboardens storbild, kunde man både se och höra hennes röst tydligt. Rektorns klartecken till att pröva denna undervisningsform togs emot med glädje bland lärare och elever.

– Det känns fint att kunna jobba igen. Jag och barnen känner varandra väl, eftersom jag har haft dem sedan ettan, säger Britt-Marie.

– Jag har förklarat för dem att distansundervisning mest används i gymnasieskolor, och att det gäller att vi hjälps åt.

Lisa Karlsson, lärare i ettan, sätter igång konferenstekniken i Britt-Maries klassrum. Foto: Fredrik Loberg

Eleverna sitter något mer centrerat i klassrummet än de brukar. Det beror på att Britt-Marie ska kunna se alla i sin datorskärm. Samtidigt följer eleverna Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla extra avstånd mellan varandra – och att tvätta händerna ofta. Schemat är detsamma som före coronapandemin.

Britt-Marie undervisar i bland annat svenska, matematik och NO-ämnena.

– Jag måste förbereda mig lite extra inför distanslektioner. Det gäller att vara påhittig, säger hon.

"Fint att barnen hjälps åt" 

När Läraren.se besöker årskurs 2 på Ugglemoskolan fräschar eleverna upp sina kunskaper om blommor, öar och sjöar. Britt-Marie håller upp påskliljor, maskrosor och tulpaner, som hon plockat i sin hemmiljö.

Nästa lektion är det högläsning som gäller. Klassen delas in i tre grupper. Några elever flyttar närmare bildskärmen och börjar läsa för Britt-Marie. Grupp 2 samlas hos elevassistenten Kersti Jacobi. En av eleverna i den tredje gruppen börjar läsa högt för sina kamrater.

– Det är väldigt fint att se hur barnen hjälps åt, säger Britt-Marie.

Distansundervisningen i årskurs 2 på Ugglemoskolan ska fortsätta vårterminen ut. Hur lektionerna ska genomföras nästa läsår är inte planerat. Eleverna hoppas att deras lärare snart kan komma tillbaka till klassrummet.

– Vi längtar efter att få träffa henne på riktigt. Jag önskar att hon kan komma till skolavslutningen, säger Miracle Orivabor.