Grimm: Varför håller vi inne med planeringen för sommarlovet?

Krönikören Sofia Grimm funderar över fritidshemmens skilda strategier när det gäller information till föräldrar.

Kan vi problematisera det här lite? Visst kan det finnas anledningar till att vilja ha en mindre barngrupp på sommarfritids, bara det inte går ut över barnen som behöver ett tryggt och roligt fritids mer än någonsin på sommaren, skriver Sofia Grimm.

Sommarlovet innebär ett lugnare tempo för både pedagoger och elever på fritidshemmet. Äntligen, säger vi! Men när det kommer till huruvida vi ska gå ut med sommarlovets planering till vårdnadshavare, verkar det vara något spridda skurar. Vissa fritidshem går i god tid ut med all information om allt roligt som ska hittas på i minsta detalj, andra skickar ut planeringen så sent de bara kan efter att elevernas omsorgstider kommit in. Och så finns det fritidshem som går ut med en sommarplanering som knappt innehåller någon information alls. De här helt skilda tillvägagångssätten kan tolkas som att "vi vill ha barn här i sommar" och "vi tar emot dem som verkligen har behov av omsorg".

Kan vi problematisera det här lite? Vi vet ju alla hur stressade våra kära elever är mot slutet av terminen. Många rutiner vänds upp och ner och samtidigt finns det elever som går mot en lång tid av ingenting. En evighet i vissa barns ögon. Skola och fritids är många elevers tryggaste punkt i livet. Vi konstaterar ofta att det är bra för eleverna att vara i skolan och på fritids när de går igenom tuffa förändringar, för att ha kvar en del av livet där allt är som vanligt.

Men när det kommer till sommarlovet verkar vi tänka annorlunda. Nej, då är det bättre för eleverna att vara hemma.

Men när det kommer till sommarlovet, och kanske lov i allmänhet, verkar vi tänka annorlunda. Nej, då är det bättre för eleverna att vara hemma. Vi tänker kanske även att fritidshemmets verksamhet under lov inte passar vissa elever, exempelvis de i behov av extra stöd. Just för att det är lite mindre fyrkantigt, lite lösare hållpunkter och friare dagar. Listan kan göras lång. Är det därför vi håller planeringen lite extra länge på hårddisken? Jag tänker att det är vårt ansvar att forma en bra miljö för alla olikheter på fritidshemmet.

Ibland undrar jag om vi blir som en väl använd fotboll som tillslut förlorat sin studs. Luften går ur oss till sommarlovet. När det är färre elever på ett lov, kan det vara så att vi tappar en del av vår energi då? Eller så inser vi helt enkelt att vi egentligen är trötta och att yrket ibland är övermäktigt. Funderingar som "nej, men vi kan ju inte göra saker hela tiden" och "men jag är helt slut efter terminen, jag orkar inte" kommer ofta upp i samtal kring planering just i samband med sommarlovet. "Barnen behöver också en paus från att göra så mycket hela tiden." Är det verkligen så eller är det vi som inte orkar? Så kan vi med all rätt känna.

Ibland undrar jag om vi blir som en väl använd fotboll som tillslut förlorat sin studs. Luften går ur oss till sommarlovet.

Personligen kan jag uppleva det tufft att hålla motivationen uppe och vara initiativrik och påhittig på fritids under sommarlovet när tempot går ner. Men jag har utvecklat mina egna strategier för att inte bli slö och seg.

För jag tänker att vi vill ha elever på fritidshemmet som annars bara är hemma en hel sommar. Vi vill ha elever som driver runt ute och letar efter något att göra, men har svårt att hitta kompisar. Vi vill ha elever som annars hamnar i fel sällskap och hittar på tokigheter. Välfungerande och mindre välfungerande hem har i slutändan samma utmaning: att fylla den här evighetstiden med något som deras barn kan göra. Hemma eller fritids, det är frågan.

Det viktiga är att vi funderar på varför vi kanske vill ha en mindre grupp på lovet och varför vi väljer att inte skylta med allt det roliga. Det kan ju finnas en poäng med en mindre grupp på fritidshemmet för elevernas skull. Det kan finnas flera anledningar. Bara de inte går ut över eleverna som mer än någonsin behöver ett tryggt och roligt sommarlov på fritidshemmet. Här har vi chansen att bygga trygga relationer. Vara del i givande samtal. Se elever växa i sin tilltro till sig själv. Och vilket ypperligt tillfälle – sommarfritids då tempot är lugnare och mer rofyllt trots att vi har många elever på plats.

LÄS MER

Sundh: Tack för att du höll ut

Grimm: Vad är poängen med att skynda sig ut?

Här tjänar lärare i fritidshem mest – och minst