”Då gjorde vår undervisning i fritidshemmet skillnad”

Lise-Lott Lindberg, lärare i fritidshem i Hemsjö, berättar om ett odlingsprojekt på fritidshemmet som gav stort gensvar hos eleverna.

På vårt fritidshem har vi odling som en röd tråd. Det är fantastiskt att se hur det lett till ett verkligt lärande hos eleverna, skriver gästkrönikören Lise-Lott Lindberg.

Vaknar upp till en måndag där det är snökaos och superkallt här i Sverige. Kul! Då blir barnen glada! Fast nu gäller det att planera om. Vi har ju som vanligt tänkt att gå till skogen och äta mellanmål. Det brukar vi göra på måndagar och det är en välkommen aktivitet. Ibland tänder vi en brasa och kanske bjuder på något gott. Leken i skogen är så fantastisk att följa. Oftast helt utan konflikter. Kanske beror det på att det finns gott om utrymme, det finns roligt, spännande material och utmanande terräng. Lite spännande med djupa vattenpölar. Man får testa sina förmågor att röra sig över hinder eller bygga och konstruera med hjälp av pinnar.

Fast just idag är det väl ändå roligare att leta fram åklapparna och ge sig ut i backen? Det gäller ju att passa på nu när det är snö. 

Att kunna tänka om och fånga ögonblicken när det där speciella lärandet sker är charmen med yrket.

Jag har funderat ganska mycket på det här med flexibilitet i min yrkesroll. På vårt fritidshem har vi en grundplanering där vi ser att vi täcker in de olika delarna av läroplanen över tid. Men ack så ofta vi får planera om. Ibland handlar det om sjuka kollegor och ingen vikarie. Ibland handlar det om vädret. Och ibland handlar det helt enkelt om att ta vara på elevernas intressen som är aktuella just nu. 

Efter att ha arbetat som lärare i fritidshem i drygt 10 år går jag fortfarande med glädje till jobbet varje dag. Det är ett yrke som ger energi. Ett yrke där jag kan ge barn möjlighet att växa på olika sätt. Där jag kan vara med och utveckla en verksamhet tillsammans med mina kollegor. Det kräver flexibilitet och förmågan att tänka utanför ramarna. Men det är nog det som är charmen också. Att kunna tänka om och fånga ögonblicken när det där speciella lärandet sker. 

Jag skulle vilja dela med mig av ett exempel där jag och mina kollegor kunde se att vår undervisning i fritidshemmet ledde till ett verkligt lärande. På vårt fritidshem har vi odling som en röd tråd. Året runt. Vi odlar bladgrönsaker inomhus på vintern och vi odlar i pallkragar och i ett växthus på sommaren. Det vi odlar tillagar vi själva eller ger till skolrestaurangen så att vi kan få det till mellanmål eller lunch. Vi har till exempel gjort egna popcorn, grönkålschips och potatischips. Ett sätt att arbeta på som jag varmt rekommenderar. Nåväl, i våras när vi var i full gång med vår lilla trädgård så märkte vi pedagoger att några av eleverna inte följde med när vi hade vår trädgårdsstund. Det var de eleverna som ALLTID brukade vara först på plats annars. 

Och så kunde vi stå där och bara njuta av den komplexa leken som innehöll allt från matematik, konflikthantering, förståelse för hur frön gror till att följa instruktioner på fröpåsarna.

Vi upptäckte ganska snart att de hade startat en egen odling i skogskanten. De hade gjort avgränsade ytor med hjälp av stenar och lagt små lappar som talade om vad de odlade. De hade plockat med sig fröpåsar hemifrån och mätte med linjal så att varje frö hamnade på rätt djup och på rätt avstånd. De arbetade hårt och hade till och med byggt en avskild yta som de kallade för ”rastrum”. Där kunde man få vila om man var trött på trädgårdsarbetet. Vi pedagoger valde att inta en avvaktande och observerande roll. Vi bidrog bara med lite jord och fröpåsar. Och så kunde vi stå där och bara njuta av den komplexa leken som innehöll allt från matematik, konflikthantering, förståelse för hur frön gror till att följa instruktioner på fröpåsarna. Helt fantastisk!

Det är det här som ger mig energi. Vi har skapat ett intresse hos eleverna. Ett lustfyllt livslångt lärande. Det känns bra!

Lise-Lott Lindberg är lärare i fritidshem på Hemsjö skola och gästkrönikör.

Vill du odla som Hemsjö fritidshem? På Lektionsbanken hittar du en steg för steg-guide hur fritidshemmet gjorde med koppling till läroplanen!

LÄS ÄVEN

Odling ger eleverna smak för grönt