Sök

Så lyckas du med mellofesten på fritidshemmet!

Melodifestivalen är årets höjdpunkt på Fridaskolans fritidshem, berättar Tilda Pehrsson.

Tilda Pehrssons mellovägg har fått en enorm respons i Facebook-grupper för lärare i fritidshem. Här är hennes tips på hur du fixar elevernas omröstning.

På Fridaskolans fritidshem i Mölnycke blir melodifestivalen ett stående inslag de kommande veckorna.  

– Jag och mina kollegor brukar skämta om att vi har arbetstid även på lördagskvällarna. Det ingår i yrket att kolla! Det brukar bli en snackis och de flesta elever tittar hemma, säger fritidsläraren Tilda Pehrsson.

"Kul att dela med sig"

Hennes mellovägg fick stor respons när hon delade den i en Facebook-grupp med tips för lärare i fritidshem förra året.

– Det var jätteroligt att den blev efterfrågad i år igen, så det känns extra kul att dela med sig. Man kan såklart använda den hur man vill. 

Tilda Pehrsson skriver ut bilder på alla deltävlingar och låtar som sätts upp på väggen tillsammans med glitter, ballonger och bilder på artisterna. Efter varje deltävling röstar de 50 förskoleklasseleverna på sina favoriter. De två artister som får mest röster går direkt till finalen och sätts upp ett guldpapper på väggen. De som kommer på plats tre och fyra går till andra chansen och sätts upp på ett silverpapper.

Tittar på snabbrepriserna

– För att alla ska kunna vara med och en ha åsikt brukar vi titta på snabbrepriserna på låtarna veckan efter varje deltävling.

Hur gör du med omröstningen?  

– Varje barn får en, eller flera, lappar där de skriver siffran på det bidrag de vill rösta på. Eller så kan man skriva ut ett papper med artisterna och så får eleverna fylla i det antal hjärtan som de vill lägga på varje artist, max fem hjärtan totalt. Äldre elever kan vara med och räkna sedan, det tycker en del är kul, säger Tilda Pehrsson, som tippar på att något av dansbanden Arvingarna eller Sannex tar hem flest röster hos barnen i år.

Fridaskolans mellovägg.

Avslutar med egen melodifestival

Som avslutning har fritidshemmet en egen melodifestival där de som vill får uppträda med låtarna.

– Det brukar vara mycket nerver kring det, men det är härligt och så får de träna på att vara en bra publik.

Utmaningen är att ”hålla i och hålla ut” under de veckor som melodifestivalen pågår, säger hon.

– Engagemanget blir vad man gör det till, om man gör det tydligt och spelar musiken vill fler vara med. Vi har gjort små schlagerdockor också. Då får de göra sina favoriter. Det finns andra saker man jobba med, exempelvis hur man hanterar om inte ens favorit vinner. Man kan göra stapeldiagram av rösterna och få in matte, säger Tilda Pehrsson.

Vad tycker barnen?

– Detta är höjdpunkten på året, de tycker att det är superroligt. När vi satte upp melloväggen i går hjälpte de till att laminera pappren och sätta upp glitter och ballonger. Sedan släckte vi och det blev spontandisco!

Så gör du omröstningen

  1. Kolla igenom bidragen i rätt ordning veckan efter att de visats på tv för att även de som inte kollat på programmet hemma ska få en chans att delta.
  2. Låt eleverna rösta på sina favoriter. Antingen genom att skriva ut lappar med artisterna och fem hjärtan efter, så får de fylla i 0-5 ”hjärtröster”, eller så får de skriva numret på sin favorit på en lapp.
  3. Räkna rösterna. Artisten som fått flest och näst flest röster skriver du ut en bild på och sätter på det guldiga pappret. Nummer tre och fyra gör du på samma sätt med och sätter på det silvriga pappret.
  4. När alla deltävlingar varit har ni en egen ”andra chansen” med de bidrag din avdelning röstat fram. Röstningen görs på samma sätt som en egen deltävling. Ettan och tvåan tar de sista platserna i finalen.
  5. Finalen görs på samma sätt som tidigare där fritidshemmets mellofavorit koras!

Bilder på deltävlingar, låtar och artister att sätta på melloväggen – Ladda hem och skriv ut pdf här!

Läs även

Schlagerspelet gör att Mello är att räkna med