Podcast: Lämningar – så kan vi bli bättre

Hur gör vi lämningarna trygga och positiva? Förskollärarna Fredrik Kahn, Eva Lindström och Elin Björkén diskuterar erfarenheter av bra och dåliga lämningar.

Görs lämningar bäst ute eller inne? Och hur mycket ska vi anpassa oss efter olika barns behov?

Nya avsnittet av podden Förskolan baseras på ett mejl från vår lyssnare Wilma som skriver såhär:

"Hur tycker ni att en bra lämning ska vara och hur mycket tycker ni att vi ska anpassa oss efter olika barns behov? Görs lämningar bäst ute eller inne? Har ni tips och vill dela mer er av era erfarenheter för att få till riktigt bra lämningar?"

I avsnittet svarar poddpanelen på Wilmas frågor och ifrågasätter även sina egna rådande sätt för att ta emot barn på förskolan.

– Organisatoriskt har det varit lättast för oss att ha lämningarna ute men det blir ju ett problem nu när det är kallt, för en del barn lämnas 06:30 och en del 09:30. Det blir extra svårt för mig som jobbar med de yngsta barnen. Har de varit ute en timme när det är – 5 C så går det ju inte, säger Fredrik Kahn.

På Eva Lindströms förskola har de nyligen tänkt om helt vad gäller utelämningar.

– Om det är kallt ute och man varit på förskolan sedan 07:30 ger det inte samma förutsättningar för barnen att vara med i den planerade undervisningen. Då är de kalla när klockan blir 9.00 och sedan kanske vi ska gå i väg och då blir det svårt för dem att vara med i den aktiviteten. Därför ändrar vi oss nu och nu börjar vi ta emot inne istället.

”Du kommer att ha det bra här!”

Lämningar är ett av de moment på förskolan som inte bara handlar om att barnen ska ha det bra. Vi måste även få med oss föräldrarna.

– Ett tips till föräldrar är att tänka på vilka ord de använder. Det är rätt deppigt om vårdnadshavare säger till sitt barn att ”du måste gå på förskolan” eller ”jag måste gå till jobbet”. Då blir man som barn inte så peppad på att vara där. Det är bättre om vårdnadshavaren säger att ”jag vill att du ska vara i förskolan” och ”jag vill gå till jobbet och du kommer att ha det bra här”. Man ska ge sitt barn andra begrepp så att barnet känner sig tryggt och kan få en positiv förväntan. Det ska ju inte vara ett straff att komma till förskolan, säger Eva.

Elin Björkén håller med. Även om det är jobbigt för många föräldrar att lämna är det viktigt att ge barnet en känsla av att det kommer att bli bra.

– Jag brukar säga till nya föräldrar att om de ska gråta får de göra det när de kommer runt hörnet. Men de får bita ihop när de lämnar, för deras känsla speglas ju av på barnet.

Lyssna på Förskolan här!

LÄS ÄVEN

Framgång med rörligt förskolestöd

Marie Eriksson: ”Kan barnen själva leda digitaliseringen?”

Förskollärare protesterar – och får medhåll: Barngrupperna ännu större