Sök

När skolan inte lever upp till läroplanen

Kjell Häglund, redaktionschef.

En förtvivlad förskollärare hörde av sig. Hon skulle precis sluta på sitt jobb, efter att ha fått ny tjänst i samma område, och var en av flera som sagt upp sig från en förskola som även föräldrar ofta flyttade sina barn ifrån. Att lämna en arbetsplats där ingen tycks bry sig om barnens behov är ingen lättnad utan en fortsatt plåga.

Förskolläraren berättade om en ettåring med stora, ännu inte färdigutredda funktionshinder som hon inte kunde få sina gamla arbetskamrater att engagera sig i och knyta an till innan hon själv slutade. ”Nu kommer jag att sitta på nya jobbet och fortsätta må dåligt över det här. Jag har pratat med både kommunen och föräldrarna, men något måste göras nu, direkt!”

Och nu har det förstås fastnat även i mina tankar. Vi skriver ständigt om de systematiska problemen i förskolan, men hur vanligt är det i Sverige att verksamheten inte fungerar, och inte lever upp till vare sig läroplanen eller ens barnkonventionen, på grund av egna dysfunktioner?

Det må vara undantag, men kanske borde vi belysa det mer, med tanke på allvaret? Vad tycker ni?