Sök
Publishing-priset logga

Podcast: Rektorerna – våra krav på en bra chef

Måste en bra rektor ha en bakgrund som förskollärare? Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar.

Vad krävs för att vara en bra chef i förskolan? I nya avsnittet pratar vi om våra erfarenheter av bra och dåliga rektorer samt diskuterar de två olika chefstyperna: ”kompisen” och ”ålen”.

En bra rektor är otroligt viktig men hur vill vi att en bra chef ska vara?

Förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar i avsnittet rektorer de minns, både bra och dåliga.

Linda Johansson kommer ihåg rektorn på en privat förskola där hon jobbade för några år sedan som var så dålig att hon blev avsatt.

– Hon kom inte från förskolevärlden och ifrågasatte varför folk var sjuka hela tiden i den här verksamheten. Hon hade varit chef i en helt annan bransch tidigare och hon verkade tycka att barnen var obehagliga. Alla höll på att säga upp sig och det var obehagligt att komma till jobbet. Vi kontaktade ledningen och till slut fick hon sparken, säger Linda.

Två olika typer

Fredrik Kahn tycker sig se två typer av rektorer.

– Dels är det typen som vill vara kompis med alla och som är lite konflikträdd och inte vågar ta tag i saker utan istället skjuter över problem på arbetslaget. Sedan så är det motsatsen: den hårda hala ålen där allt rinner av personen i fråga och där det skapas en rädsla. För mig är grunden trygghet. Man måste vara trygg med sin rektor.

Att ha en riktigt bra rektor är guld värt. Men alla i poddgänget är överens om att det inte kan vara ett lätt jobb.

– Det finns ju så mycket konflikter i arbetslaget i förskolan. Just det här med alla konflikter är anledningen till att jag själv nog aldrig kommer att vilja bli rektor. För Gud vad vi bråkar i förskolan! Det måste vara otroligt svårt att vara rektor, säger Eva Lindström.

”Klart det är svårt”

Fredrik håller med.

– Jag kan tänka mig att bli rektor i framtiden men jag tror att det är svårt. Man får en budget som är helt katastrofal och det skärs ner. Hur ska man klara av att balansera det? Och enheterna är ofta väldigt stora. Klart att det är svårt att vara bra då.

Måste en bra rektor ha en bakgrund som förskollärare då?

– Både ja och nej. Men jag tror att det underlättar. Det är superviktigt att man har kunskap om förskolan som organisation och har ett genuint intresse, säger Linda.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att man har en bakgrund som förskollärare eller i alla fall har jobbat i den här typen av verksamhet. Sedan tycker jag att man ska ha koll på andra saker där det ibland brister hos chefer, att man har koll på arbetsrätt till exempel. Bara sådana enkla saker som står i arbetsmiljölagen kanske inte alla rektorer kan så bra som de borde. Men som pedagogisk ledare med ansvar för den pedagogiska verksamheten måste du ju ha en pedagogisk utbildning?!

Lyssna på Förskolan här!

LÄS ÄVEN

Rektorer med ökade krav

”Begränsa antalet medarbetare per chef”

Lindström: Vi kan inte leva upp till detta enorma förtroende!