Sök

Rörelser som lurar hjärnan att bli glad

Marie Eriksson är förskollärare och arbetar som verksamhetsutvecklare i Mölndal.

Kan vi själva påverka hur vi känner och mår? Det har jag funderat mycket över. Kan det där djupa andetaget få oss lugnare, kan yviga gester göra oss gladare och kan lite spontandans ge oss ny energi?

Ja, jag tror faktiskt det. I synnerhet sedan jag snubblade över en gammal Förskolan-artikel från 2013 om ”rörelser som peppar”. Susanne Wolmesjö, filosofie magister i pedagogik och certifierad kommunikolog, berättade om enkla rörelser som kan förändra känslan vi har och göra oss upprymda – det går fler signaler från kroppen till hjärnan än tvärtom och det är därmed lättare att lura hjärnan än kroppen. Vi kan helt enkelt känna oss piggare, mer samlade eller gladare genom att göra rörelser som lurar hjärnan.

Jag var såklart tvungen att genast testa några av de gladrörelser som beskrivs i artikeln. Det kändes ganska bra att slå sig för bröstet och att göra segergester med armarna uppsträckta i luften, men min personliga favorit är nog ändå att vifta på svansen i en twist. Precis som hundar kan vi tydligen bli glada av det eftersom kroppen sänder signaler till hjärnan om att vi är glada när vi skakar på svanskotan.

Jag ska villigt erkänna att det kan kännas lite märkligt att sitta i sin ensamhet och slå sig för bröstet likt en gorilla. Men visst är det fascinerande att det faktiskt kan utsöndra hormoner som hjälper till att spänna muskler som gör att vi upplever oss modigare och stolta.

2020 är nog ett år som många av oss kommer att minnas med blandade känslor. Ord som social distansering, isolering och karantän har plötsligt blivit vardagstal. Vi har fått använda fantasi och kreativitet för att finna på nya vägar i både yrkesliv och privatliv genom att tänka om och ställa om för att kunna undvika att ställa in.

De flesta av oss är hemma mer än vanligt med lindriga sjukdomssymptom, distansarbete eller för att hälsotillståndet tvingat till isolering. Tillvaron på arbetsplatsen har för många varit oerhört pressad och hektisk men periodvis också kanske lugn, tom och tyst på ett sätt vi inte är vana vid.

För mig, och säkert många fler, har det varit utmanande att hitta arbetsglädjen och det vanliga drivet i denna mycket speciella situation, särskilt de perioder man suttit fast på hemmaplan. Att ha något konkret att utgå ifrån som exempelvis gladrörelser inspirerar till att involvera kroppen även när vi sitter ensamma och kanske bara möter andra via en skärm.

De möjligheter som digitala resurser ger oss är fantastiska och utvecklande på många sätt och vis men det är ändå en omställning. Det kollegiala mötet, arbetsplatsträffen eller planeringsmötet som vanligtvis ger oss ny kraft kan kännas både tröttande och energikrävande när vi ska vänja oss vid att göra det digitalt.

Min ambition under hösten är att försöka krydda tillvaron med lekfullhet, musik, kanske en och annan överraskning och såklart rörelse. Visst kommer vi en bra bit på vägen­ genom att tänka positivt men om vi dessutom kan hjälpa hjärnan på traven genom några enkla rörelser så kan väl det helt klart vara värt att testa.

Läs artikeln om rörelserna som peppar här

Just nu!

Plus: Det finns många twistlåtar på Youtube som lockar både stora och små att vifta på svansen.

Minus: Som vuxen är det inte riktigt socialt accepterat att spontandansa var som helst. Men det kan vi ändra på!